Teräspaalut vahvistavat Veturitien uuden sillan perustukset Pasilassa
Veturitien uuden sillan rakentaminen Pasilassa on edennyt toiseen vaiheeseen. Sillan perustukset syntyivät yli 7 metriä pitkillä teräsputkipaaluilla, jotka porattiin neljän metrin syvyyteen kallioon. Työt etenivät haastavassa ympäristössä ja aikataulussa suunnitelmien mukaan.
Veturitien sillan viereen tuotu paalutuskone oli merkki siitä, että sillan toisen vaiheen perustustyöt voivat alkaa. Vanha sillan perustukset oli tehty aikoinaan kallion päälle valamalla, kun taas uuden sillan jo valmistunut ensimmäinen vaihe ja rakenteilla oleva toinen vaihe perustettiin porapaaluttamalla. Kuvan paalutuskone on ollut Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin ammattilaisilla lukuisilla työmailla ja ennen Veturitielle saapumista sillä porattiin paaluja mm. Luumäki–Imatra-ratahankkeella. Porapaalutuksessa teräksinen putki vietiin maakerrosten läpi ja lopulta kallioon haluttuun neljän metrin syvyyteen. Paalut porattiin maahan paineilmalla, joka siirtyi Veturitien sillan kannella sijaitsevista viidestä kompressoreista letkuja pitkin paalutuskoneeseen. Sillan kakkosvaiheessa 7-metrisisiä ja sitä pidempiä ja jopa 3 000 kiloa painavia teräspaaluja porattiin maahan kaikkiaan 11 kappaletta. Veturitiellä sillan perustusten paalutus oli erittäin haastavaa sekä ahtaan sijainnin että tiukan aikataulun takia – töitä tehtiin raiteiden välissä ja ajolankojen läheisyydessä pääasiassa yöaikaan vain muutamien tuntien mittaisten ratakatkojen aikana. Tarkka etukäteissuunnittelu onkin oleellinen osa onnistunutta paalutusurakkaa. Tässä kuvassa teräspaalu on valmiiksi ladattuna seuraavan yön toimia varten. Noin kahden viikon paalutusrupeamaan kuului yksi pidempi, kokonaisen viikonlopun kestävä ratakatko. Siitä käytettiin jokainen minuutti tehokkaasti hyväksi. Myös paalutuskoneen siirtäminen raiteiden ja ratalankojen välissä on vaativaa, sillä keili eli masto on noin 30 metriä ja painoa koneella on noin 65 000 kiloa. Radan päälle asetellut puupelkat varmistivat sen, että kiskot eivät perustustöiden aikana vaurioidu. Ajallisesti tiukoissa työvaiheissa jokainen tietää paikkansa ja tehtävänsä. Mittamies mittaa paalun paikan ja seuraa porauksen aikana sen sijaintia. Porauksen aikana varmistetaan myös, että paalua menee kallioon tarvittava määrä. Kuvassa koneen ns. vasara on ylhäällä ja meneillään on valmistautuminen loppulyönteihin. Näin varmistetaan se, että paalu jää poratun reiän pohjaan. Paalutus Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeella Suomen vilkkaimman raideliikenteen ehdoilla onnistui suunnitelmien ja aikataulujen mukaan. Tämän jälkeen Veturitien sillan toisessa vaiheessa siirryttiin tekemään sillan tukipalkin telinettä.
Lue lisää Veturitien mielenkiintoisesta siltaurakasta:
Muokkaa evästeasetuksia alla. Kun suljet valintaruudun, asetukset tallentuvat. Lopuksi paina "Hyväksy"-painiketta. Käytämme evästeitä parantamaan kokemustasi selatessasi sivustoamme. Näistä evästeistä välttämättömiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat tarpeellisia verkkosivuston toimintaa varten. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät sivustoamme. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä asetuksissa. Joidenkin evästeiden käytöstä kieltäytyminen voi kuitenkin vaikuttaa selauskokemukseesi.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.