Haastatteluhetkellä Kreaten projekti-insinööri Ville Järviö viettää merkittävää päivää. Lillholmenin uusi läppäsilta Paraisilla avataan liikenteelle ja se jos mikä on merkittävä etappi sitä rakentaneelle projekti-insinöörille.

Reippaan puolentoista vuoden siltaurakka on ollut poikkeuksellinen, koska avattavia siltoja ei löydy kovin monta Suomesta. Erityispiirteenä normaaliin siltatyömaahan on ollut myös läppäsillan sähkö- ja automaatiotyöt.

Mikä toi Ville Järviön alun perin infrarakentamisen pariin? Hän miettii hetken ja toisenkin.

– Monen mutkan kautta lähdin opiskelemaan rakennustekniikkaa ja se on osoittautunut ihan hyväksi valinnaksi.

Ensin Ville opiskeli Seinäjoen ammattikorkeakoulussa rakennustekniikan insinööriksi ja siellä opinnot keskittyivät talonrakennustekniikkaan. Valmistumisen jälkeen hän jatkoi Tampereen teknilliseen yliopistoon lukemaan diplomi-insinööriksi. Pääaineina olivat rakennesuunnittelu ja sillanrakentaminen.

– Sen jälkeen iski kiinnostus päästä kehittämään itseään lisää sillanrakentajana. Lähetin Kreatelle nettisivujen kautta avoimen hakemuksen, pääsin haastatteluun ja tänne töihin, hän kertaa.  

Vuosien unelma: sillanrakentajaksi Kirjalansalmen sillalle

Projekti-insinöörin tavalliseen työpäivään kuuluu mm. erilaisten laaturaporttien ja turvallisuusraporttien kokoamista tilaajalle.

– Tehtävien monialaisuus ja se, että pääsee tekemään monenlaisia asioita erilaisten ihmisten kanssa, tuo monipuolisuutta työpäiviin.

Työ Kreatella on Ville Järviölle enemmän kuin työtä projekti-insinöörinä siltatyömailla – se on toteutunut haave.

– Minulla on ollut usean vuoden ajan unelmana päästä rakentamaan Paraisille Kirjalansalmen siltaa. Olen itse Paraisilta kotoisin ja tietynlainen kotirakkaus kaiketi siinä sitten houkutti, hän aloittaa.

– Kun aloitin Kreatella, minut lähetettiin Paraisille rakentamaan Lillholmenin siltaa. Tämän projektin aikana Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltahanke on edennyt ja Kreate on siinä Väyläviraston kumppanina. Näyttää vahvasti siltä, että myös toteutusvaiheeseen ollaan menossa. Samassa yhteydessä on käynyt ilmi, että itselläkin on mahdollisuus päästä osallistumaan isoon hankkeeseen, Ville jatkaa.

Vastuu laadunvarmistuksesta Kreaten suurimmassa hankkeessa

Kreaten projekti-insinöörin unelma kävi toteen, kun syyskuussa 2022 käynnistyi Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen uusiminen -hankkeen toteutusvaihe. Tässä urakassa Villen nimike on laatupäällikkö, jolla on kokonaisvastuu työmaan laadunvarmistuksesta ja raportoinnista.

– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ohjaan ja ohjeistan työmaahenkilöstöä tuottamaan eri työvaiheisiin liittyvän laatuaineiston laatuvaatimusten mukaisesti ja tarkastan, että kokonaislaatu vastaa hankkeelle asetettuja tavoitteita, hän kuvailee.

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen on Kreaten historian suurin hanke, jota rakennetaan vuosina 2022–2026. Onko Villellä tuon jälkeiseen aikaan kantavia urahaaveita?  

– Ehkä työvuodet ja elämänkokemus on tuonut sen, että ottaa vastaan sen mitä tulee ja ei lähde suunnittelemaan liian pitkälle, koska voi tulla positiivisiakin yllätyksiä. Ja ne urat ja polut voi johtaa sellaisiin suuntiin, mitä ei itse välttämättä osaa odottaakaan, hän naurahtaa.

Tulevia sukupolvia palvelevia maamerkkejä rakentamassa

Kreaten keltamustassa joukkueessa Ville kertoo viihtyneensä todella hyvin. Tehtäviä ja vastuuta hän on saanut sopivasti omaan osaamiseensa nähden.

Myönteisellä tavalla paraislaisen sillanrakentajan on yllättänyt pörssiyhtiön matala hierarkia ja hyvällä tavalla suoraviivainen toiminta yrityksen sisällä.

– Infran rakentamisesta tekee hienoa se, että rakennettavat rakenteet ovat omalla tavallaan maamerkkejä ja ne jäävät parhaassa tapauksessa vuosikymmeniksi, jopa vuosisadoiksi palvelemaan tulevia sukupolvia. Oman käden jälki näkyy vahvasti. Kun oma panos näkyy työssä, mitä tehdään ja mitä saadaan aikaiseksi, se tuntuu hyvältä.