Ensimmäinen rataurakka käynnistyi toukokuussa 2023, kun ryhdyimme rakentamaan pääradalle Kytömaan ja Ainolan välille yli kolme kilometriä uutta raidetta sekä kolme siltaa ja yhdeksän vaihdetta, joista seitsemän on lopullisia vaihteita ja kaksi tilapäistä vaihdetta. Lisäksi parannamme ja vahvistamme radan pohjaolosuhteita lyönti- ja porapaalutuksella, paalulaatoilla sekä rakentamalla rataa tukevia rakennekerroksia. Urakkaan kuuluu myös uusien radan alittavien rumpujen rakentaminen sekä jonkin verran tie- ja katutöitä. Lue lisää urakasta: Kreate voitti yli 10 miljoonan euron rataurakan mittavasta Helsinki–Riihimäki-hankkeesta.

Toisessa HERI2-rataurakassa ja samaan aikaan alkaneessa HERI2 Kytömaa–Ainola suunnittele ja toteuta -sähkörataurakassa rakennamme Ainolan asemalle uuden seisakkeen itäisen puolen rakenteet mukaan lukien hissikuilu ja alikulkukäytävän silta sekä suunnittelemme ja sähköistämme noin 3,5 kilometriä rataa. Lisäksi urakkaan kuuluu yli seitsemän kilometriä ajojohdintöitä. Lue lisää urakoista: Kreatelle lisää urakoita mittavasta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta – yhteisarvo lähes 7 miljoonaa euroa.

Kesäkuussa 2024 voittamassamme rakennusurakassa siirrymme Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden itäpuolelta länsipuolelle. Ammattilaisemme rakentavat muun muassa Kytömaan ja Järvenpään välille uuden läntisen raiteen, viisi siltaa ja kuusi uutta vaihdetta sekä purkavat kaksi vanhaa vaihdetta. Lisäksi toteutamme esikuormitustyöt ja meluseinän rakentamisen radan molemmin puolin sekä tarvittavat muutokset nykyiseen läntiseen raiteeseen. Lue lisää urakasta: Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta.

Syyskuussa 2024 käynnistyi urakkamme, jossa rakennamme esikuormituksia ja sähkörataperustuksia myöhemmin rakennettavia lisäraiteita varten Purolan ja Nuppulinnan välillä. Reippaan viiden miljoonan euron urakkamme on esirakentamista myöhemmin kilpailutukseen tulevaa varsinaista rakennusurakkaa varten. Viimeisin urakkasopimus allekirjoitettiin maaliskuussa 2025, jolloin aloitimme noin kahden miljoonan euron pylväsperustusurakka 2:n välille Purola–Nuppulinna.

Pääsemme hyödyntämään kaikissa urakoissa monipuolisesti Kreaten omaa rata-, silta- ja väylärakentamisen sekä kiertotalouden osaamista, mikä sujuvoittaa ja tehostaa työskentelyä tiukassa aikataulussa ja vaativissa olosuhteissa. Tärkeässä roolissa on myös Kreaten puoliksi omistama yhteisyritys KFS Finland Oy, joka suorittaa hankkeella erikoispohjarakentamisen töitä, kuten paalutusta ja stabilointeja.

Useat samanaikaiset ja eritahtiset urakat tiiviillä alueella vaativat yhteensovittamista ja saumatonta yhteistyötä, hyvää suunnittelua ja aikataulutusta tilaajan ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Vilkkaasti liikennöity rata ja erittäin haastavat pohjaolosuhteet tuovat rakentamiseen oman vaativuutensa.

Kreate kartoittaa aktiivisesti hankkeillaan mahdollisuuksia edistää työmaiden ympäristöystävällisyyttä ja kiertotaloutta. Esimerkiksi Kytömaa–Ainola-urakassa hyödynnämme vanhojen siltojen reunapalkkeja tekemällä niistä omilla kiertotalousalueillamme betonimursketta, jota aiomme hyödyntää muilla pääkaupunkiseudun hankkeillamme.

Hankkeen voitetuissa urakoissa työskentelee osaavia ja sitoutuneita tekijöitä, jotka Väyläviraston mentorointimahdollisuuden tarjoamalla mestari-kisällimallilla kasvattavat urakoiden edetessä infra-alan osaamista ja referenssejä. Näin rataosaajamme pystyvät etenemään vaativampiin työtehtäviin sekä hankkeiden vastuu- ja johtotehtäviin.

Helsinki-Riihimäki-hankkeella parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosan toimintavarmuutta, mahdollistetaan henkilöliikenteen lisääminen sekä edistetään tavaraliikenteen kilpailukykyä. Mittava hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024. Myös Kreate on ollut mukana ensimmäisessä vaiheessa toteuttaen kolme eri rata- ja siltaurakkaa Ainola–Purola-välillä. Vuosina 2021–2028 rakennettavan toisen vaiheen kustannusarvio on 273 miljoonaa euroa.

Toiseen vaiheeseen kuuluvat Kreaten yli 50 miljoonan euron rakennusurakat valmistuivat Kytömaan ja Ainolan välillä joulukuussa 2024 samoin kuin HERI2 RU2 Kytömaa-Ainola -rataurakan ja HERI2 Kytömaa-Ainola suunnittele ja toteuta -sähkörataurakat. Länsipuolen raiteiden ja urakkaan liittyvien rakenteiden on määrä valmistua heinäkuuhun 2027 mennessä. Urakoiden tilaajana on Väylävirasto ja arvoltaan rakennusurakat ovat yhteensä noin 58 miljoonan euroa.

Lähde kanssamme radalle ja katso video, jossa työmaapäällikkömme Arttu Ketonen kertoo tunnelmia Ainolan uuden laiturin ja itäisen lisäraiteen valmistuttua:  Kreatest Hits / Helsinki–Riihimäki 2 -ratahanke välillä Kytömaa–Ainola.

Kreate toteuttaa Helsinki–Riihimäki 2 Kytömaa–Ainola -urakan, jossa rakennetaan Kytömaa-Ainolan uusi itäinen raide osana mittavaa Helsinki–Riihimäki-hanketta.

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Horsmatie, Järvenpää

Valmistuminen

06/2027

Projektinjohtaja

Veli-Matti Aaltonen

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen +358 400 497 284 veli-matti.aaltonen@kreate.fi
Työmaapäällikkö Arttu Ketonen +358 40 842 1229 arttu.ketonen@kreate.fi

Artikkelit

Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella – Uusin urakkasopimus allekirjoitettiin maaliskuussa

Kreate on rakentanut kuutta urakkaa Helsinki-Riihimäki-ratahankkeella. Ensimmäiset kolme urakkaa ovat jo valmistuneet, ja kolmen osalta työt ovat vielä käynnissä. Viimeisin noin kahden miljoonan euron urakkasopimus allekirjoitettiin Väyläviraston kanssa maaliskuun alussa.…

Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli

Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen…

Kreate Sverige nousee aliurakoitsijan roolista pääurakoitsijaksi uuden noin 9 miljoonan euron urakan myötä

Kreate Sverige on allekirjoittanut merkittävän pääurakoitsijasopimuksen, kun se allekirjoitti 10.4.2025 Trafikverketin kanssa tähän mennessä arvoltaan suurimman urakkasopimuksensa. Sopimus koskee Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelin sisustamisurakkaa ja on arvoltaan 98…