Kreaten Rasmus Sainmaa ja KFS Finlandin Jyrki Pihlajamäki tekevät yhteistyötä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltatyömailla työnaikaisten rakenteiden rakenne- ja geosuunnittelussa.

Kreaten historian suurimpaan hankkeeseen Paraisilla menee useita kymmeniä kilometrejä työnaikaisia tuentarakenteita. Siinä on helkkaristi suunniteltavaa, toteavat Kreaten teknisen toimiston kehityspäällikkö Rasmus Sainmaa ja Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin suunnittelupäällikkö Jyrki Pihlajamäki. Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen teknisesti haastavat siltarakenteet tuentoineen ja kaivantoineen ovat heidän yhteistyönsä taidonnäyte.

Rakennesuunnittelu ja geosuunnittelu on kuin avioliitto, ne kulkevat jokaisessa projektissa käsi kädessä, tietävät Rasmus Sainmaa ja Jyrki Pihlajakoski ja jatkavat, että he tekevät samaa työtä mutta eri perspektiivistä. Yhteistyö syntyy siitä, että työnaikaisten rakenteiden suunnittelussa ja mitoituksessa tarvitaan molempien syvää ammattitaitoa.

– Minulta saamme maaperään ja geotekniikkaan liittyvää tietoa, Rasmukselta rakennesuunnittelua, joten me tarvitsemme onnistuneeseen lopputulokseen toinen toisiamme, Jyrki kuvailee.

Tähän mennessä suurin yhteisponnistus on Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen. Rasmuksen työpiste sijaitsee Tampereella, Jyrkin Tuusulassa ja Paraisilla projektitoimistolla ja työmailla he käyvät pari kertaa kuukaudessa.

– Työmaalla on hyvä käydä katsomassa miten suunnitteluratkaisut ovat toteutunut ja samalla kuunnella tekijöitä palautetta, miten jatkossa voisi tehdä paremmin, kertoo Rasmus.

– Ratkaisujen ideat ovat suurelta osin peräisin työmaalla toimivilta henkilöiltä. Me vain varmistamme ideoiden rakenteellisen kestävyyden kussakin paikassa, Jyrki komppaa.

Kreaten Rasmus Sainmaa ja KFS Finlandin Jyrki Pihlajamäki tekevät yhteistyötä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltatyömailla työnaikaisten rakenteiden rakenne- ja geosuunnittelussa.
Kreaten Rasmus Sainmaa ja KFS Finlandin Jyrki Pihlajamäki ovat tuttu näky Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakennustyömailla. Tässä ollaan Kirjalansalmen tulevan sillan kasuunin pohjalla. Seuraavana työvaiheena alkaa anturan rakentaminen porapaalujen päälle.

Ratasillan siirrosta Vantaalta toteutusvaiheeseen Paraisille

Suomen vaativimpiin siltaprojekteihin kuuluva Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke alkoi lokakuussa 2021 kehitysvaiheella ja siirtyi toteutusvaiheeseen syyskuussa 2022.

– Menin välitukien anturakaivantoja ihmettelemään ja siitä taidettiin lähteä Kirjalansalmella Jyrkin kanssa liikkeelle, muistelee Rasmus.

Jyrki miettii hetken ja päätyy ensikohtaamisessa Vantaalle Urpiaisentien ratasillalle Helsinki–Riihimäki-rataosuudelle. Tuolla työmaalla korvasimme siirtomenetelmällä vanhan ratasillan 53 tunnin ratakatkon aikana.

– Totta, niin olikin! muistaa Rasmus ja jatkaa, että ennen siirtoa työmaalla oli painumatilanne, johon tarvittiin geoteknistä osaamista. Jyrki oli tullut juuri sopivasti silloin KFS:lle eli meille Kreate-konserniin.

– Kävin paikan päällä katsomassa ja sen jälkeen laskettiin yhdessä, onko syytä huolestua painumista vai ei. Laskenta osoitti huolet turhiksi ja töitä jatkettiin suunnitellusti eteenpäin, Jyrki muistelee.

Kirjalansalmen siltatyömaa heinäkuussa 2023, kuva: Tuomas Koivisto/Kreate
Kirjalansalmen silta sijaitsee aivan Paraisten ja Kaarinan rajalla. Nykyisen sillan viereen rakennetaan yli 600 metriä pitkä vinoköysisilta, jonka jänneväli on noin 250 metriä. Tässä työmaanäkymiä heinäkuussa 2023.
Hessundinsalmen siltatyömaa toukokuussa 2023, kuva: Tuomas Koivisto/Kreate
Silloista eteläisempi ylittää Hessundinsalmen ja uusi silta tulee olemaan yli 200 metriä pitkä vinojalkainen kehäsilta. Hessundinsalmen sillan jänneväli on noin 100 metriä. Tämä kuva on toukokuulta 2023. Sekä Hessundinsalmen silta että Kirjalansalmen silta rakennetaan vuosina 2022–2026.

Paljon rakennetta, paljon maaperää

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen tarjoaa haastetta kummallekin: pohjaolosuhteet ovat pehmeää savea ja jyrkkää kalliota, pohjatutkimuksissa saadut tiedot ja siten myös suunnitelmat ovat muuttuvia ja aikataulu tiukka.

– Rakennetussa ympäristössä näissä pohjaolosuhteissa jokainen paikka täytyy tarkistaa ja suunnitella. Missään emme ole vielä päässeet helpolla murskepedillä. Isojen siltojen alla tehdään kaikki terästelineiden varassa niin maalla kuin vedessä. Rakenteita myös kuormittavat erilaiset työkoneet ja maamassat rakentamisen aikana, Rasmus kertoo.

Kreaten Rasmus Sainmaa ja KFS Finlandin Jyrki Pihlajamäki tekevät yhteistyötä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltatyömailla työnaikaisten rakenteiden rakenne- ja geosuunnittelussa.
Työmailla vieraillessaan geosuunnittelija ja rakennesuunnittelija tapaavat työntekijöitä saadakseen palautetta myös omasta työstään. Tällä kerralla Jyrki Pihlajamäki ja Rasmus Sainmaa tutustuivat lisäksi Hessundinsalmen tulevan sillan maatukeen T1, jossa muotit ovat kunnossa. Seuraavana on vuorossa maatuen valaminen.

Vaikka maaperää on porattu ja tutkittu monin eri tavoin, siellä on edelleen tuntemattomia tekijöitä, joihin suunnittelijamme vastaavat parhaansa mukaan.

– Geotekniikka ei ole niin eksaktia kuin rakennesuunnittelu, vaan siinä on enemmän tulkinnanvaraista. Työnaikaisissa rakenteissa ja muutenkin siinä, mitä Kreate tekee, on paljon rakennetta ja paljon maaperää. Harvoin löytyy tekijää, joka tuntisi molemmat puolet, joten olemme Rasmuksen kanssa hyvä kombo, joka tuottaa hyvän lopputuloksen, Jyrki summaa.

Rasmus kertoo Jyrkistä:

– Jyrkiltä löytyy näkemystä yksinkertaisiin ja lähes mahdottomilta vaikuttaviin tilanteisiin. Huumori pysyy vaikeissakin tilanteissa ja tekee yhdessä tekemisestä mukavaa.

 

Jyrki kertoo Rasmuksesta:

– Rasmus on aina valmis auttamaan, vaikka omat kiireet painavat päälle. Hänen kehityskeskeisyytensä ja eteenpäin katsomisensa tempaa mukaan.

Onnistunut veto kun kaikkien tarpeet on huomioitu

Ajatukset vievät Hessundinsalmen sillan maatuki 1:n mittavaan porapaaluseinään, joka on molempien mielestä hyvä esimerkki onnistuneesta suorituksesta.

– Saimme huomioitua tarpeet kaikilta, jotka tulivat toimimaan kaivannon alueella. Ensiksi mallinnettiin porapaalut ja saman tien katsottiin KFS:n tekijäporukan kanssa, miten homma hoituu ja minne koneet mahtuvat, aloittaa Jyrki.

– Homma käytiin läpi myös työpäällikön, lohkopäällikön, porareiden, maanrakentajien ja mittamiesten kanssa ja seuraavalla viikolla kaikki meni toteutukseen. Se oli onnistunut veto tiiviissä aikataulussa, Rasmus jatkaa.

He ovat tehneet yhteistyötä Kreate-konsernissa noin vuoden verran ja tuona aikana kumpikin on myös oppinut toiselta. Lisäksi molemmat innostuvat haastavista infrarakentamisen projekteista, jotka vaativat omanlaista luovuuttaan.

– Silloin ei välttämättä löydy tavanomaista ratkaisua, jota voi kopioida muualta. Lisäksi tekemisen kertaluontoisuus sytyttää. Se, että ei ole kahta samanlaista päivää, he summaavat.

KFS Finland Oy

  • pohjarakentamisen erikoistöiden markkinajohtaja Suomessa
  • kansainvälisen, maailman suurimman pohjarakentamiseen erikoistuneen yrityksen, Keller Groupin sekä vaativaan infrarakentamiseen keskittyvän Kreaten puoliksi omistama yritys
  • työllistää noin sata erikoispohjarakentamisen ammattilaista työmailla läpi koko Suomen

 

Kreate Oy

  • kaikkein vaativimpiin hankkeisiin keskittyvä, Suomen johtaviin infrarakentajiin kuuluva yritys
  • työllistää yli 400 rakentamisen ammattilaista etelästä pohjoiseen
  • toiminta laajentunut Kreate Sverige AB kautta Ruotsiin


Lue lisää Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen hankkeesta Väyläviraston sivuilta: