Ville Kurppa suorittaa työharjoitteluaan Kreatella.

Junat kiitävät työmaan ohi, ja Kreaten kesäharjoittelija Ville Kurppa heilauttaa kättään. Vetureissa kädet nousevat vastaukseksi.

Yksikään junista ei vielä pysähdy Ainolan uudella asemalla Järvenpäässä. Tämän aseman lisäksi Kreate rakentaa Suomen vilkkaimmalla rataosuudella muun muassa kahdeksan siltaa ja 15 vaihdetta sekä uutta raidetta pääradan itä- ja länsipuolelle.

Sähkövoimatekniikan ensimmäisen vuoden insinööriopiskelija kertoo olevansa tyytyväinen harjoitteluunsa mittavassa Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa. Myös työnantajalle Ville on erityinen tapaus, sillä hän on Kreaten ensimmäinen sähköratapuolen harjoittelija.

– Omasta mielestäni tämä on just hyvä näin, kun olen päässyt yhdistämään haalariharjoittelua ja työnjohtoharjoittelua. Vaikka olen tehnyt aiemmin sähköhommia, ratatyöt ovat kuitenkin oma maailmansa, hän toteaa.

Ville Kurppa suorittaa työharjoitteluaan Kreatella.
Helsingin ja Riihimäen välinen rataosuus on erittäin vilkkaasti liikennöity. Hankkeella kaikki työvaiheet tehdään rataliikenne huomioiden – yhdessähän tässä töitä tehdään.

Hyvällä porukalla monipuolista tekemistä

Ainolan rakenteilla olevalla asemalla astelee siis tyytyväinen tuleva sähkörata-ammattilainen mutta myös yllättynyt sellainen.

–  Monipuolinen tekeminen pääsi yllättämään ja kaikki on silti jollakin tavalla liittynyt sähköön. Niin kuin nuo asemalaiturin katon valaistukset, niitä on tullut tehtyä ja kytkettyä, kertoo Ville ja osoittaa ylös Ainolan katokseen.

Ville Kurppa suorittaa työharjoitteluaan Kreatella.
Ainolan laiturin valaistukseen liittyvät työt ovat hyvä esimerkki siitä, mitä Kreatella harjoittelevan Ville Kurppa on kesän aikana tehnyt osana mittavaa ratahanketta.

–  Myös sillan maadoituksiakin olen tehnyt ja tänä yönä jatketaan kaapeleiden asentamista kaapelikanavaan. Se on yllättävän rankkaa, vaikka kaivinkone on siinä apuna, hän kuvailee.  

Ratarakentamisen moninaisia työvaiheita ja niihin liittyviä asioita käydään läpi porukalla työnjohtajien, asentajien, konekuskien ja muiden ammattilaisten kanssa.

– Ajolangoissa menee 25 000 volttia, ja siihen on omat ihmiset, jotka katsovat, että kun työskennellään ajolangan lähellä, ovat ratatyöluvat ja jännitekatkot voimassa. Ei tätä hommaa kukaan yksin tee, vaan kaikkia ammattilaisia tarvitaan ja meillä on täällä siihen hyvä ja osaava porukka.

Ville Kurppa suorittaa työharjoitteluaan Kreatella.
Kaapelin vetäminen kaivoon onnistuu sujuvasti, kun työnjako on selvä. Tässä asiasta keskustelevat Ville ja Kreaten koneenkuljettaja Reijo Koskimaa.

Villen viisi vinkkiä uusille harjoittelijoille:

  • Ole oma itsesi!
  • Muista, että haalariharjoittelussa työ on välillä hyvin fyysistä ja askeleita kertyy paljon.
  • Ole avoimella mielellä, koska radalla työskennellään myös öisin ja viikonloppuisin sekä tehdään reissuhommaa.
  • Jos tarvitset mitä tahansa apua, pyydä rohkeasti. Työkaverit auttavat mielellään.
  • Työturvallisuuskortti, sähkötyökortti, ensiapukortti, ajokortti – niistä on hyötyä. Voit käydä etukäteen verkossa Tieturva 1 & Tieturva 2 -kurssit. Ratatöissä pakollisen ratatyöturvallisuuskoulutuksen suoritat Kreatella ennen töiden aloittamista.

Poika tekee reissuhommaa

Reilun neljän kuukauden kesäharjoittelu on edennyt pääosin päivävuorossa, mutta Villen kesään mahtuu myös öitä ja viikonloppuja.

– Työvuoroista ja muustakin olen päässyt hyvin sopimaan esihenkilöni Petteri Latvan kanssa. Mehän tehdään täällä nelipäiväistä viikkoa, joten yövuorojen jälkeen pääsen matkustamaan jo työmaalta kotiin Tampereelle.

Harjoittelu on vienyt Villen muutamina viikonloppuina myös Kreaten muille ratatyömaille. Raaseporissa korjataan rantaradalla sijaitsevaa Mustionjoen ratasiltaa ja Sastamalan Vinkkilässä rakennettiin uutta siltaa Tampere–Pori-radan yli.

– Tämä on ensimmäinen työpaikka, jossa olen reissuhommassa. Vanhemmat ensin vähän pelkäsivät, että miten pojan käy, mutta itse olin, että totta kai lähden kokeilemaan ja olen kovasti tykännyt.

Ville Kurppa suorittaa työharjoitteluaan Kreatella.
Kaivinkone helpottaa kaapelin vetämistä kaapelikanavaan. Sitä pääsevät hetken verran seuraamaan myös pääradalla junalla matkustavat.

Kreatella tarjolla insinöörille uramahdollisuuksia

Edessä on paluu opintojen pariin Tampereen ammattikorkeakouluun. Ville kertoo tavoitteekseen päästä jatkamaan Kreaten ratatyömailla loma-aikoina.  

– Juuri laitoin hakemuksen myös KreateAcademyyn. Se on korkeakouluopiskelijoiden kolmevuotinen harjoitteluohjelma, jota tehdään muiden opintojen ohessa. Toivon pääseväni sinne ja sitä kautta tekemään loput harjoittelut ja päättötyön Kreatelle. Samalla tavoitteena on verkostoitua muiden korkeakouluopiskelijoiden kanssa täällä.

Kehuja Villeltä saa Kreaten työporukka. Sen kanssa hän on oppinut kesän aikana monipuolisesti alalla hyödyllisiä taitoja käytännössä, kuten esimerkiksi kaapeleiden mitoittamista ja kytkemistä, kiskojen poraamista, ajolankojen maadoittamista ja sähkökeskusten asentamista.

Vielä yksi kysymys ennen kuin Ville lähtee Ainolan yöhön asentamaan ajolankojen erotinkaapeleita: Miksi juuri Kreate ja Kreaten sähköratapuoli?

– Kreatella on tarjota insinöörille paljon erilaisia uramahdollisuuksia. Täällä on monipuolista infrarakentamista, mutta minun kohdalla se on se sähkö ja sitä löytyy sähköradalta.

Ville Kurppa suorittaa työharjoitteluaan Kreatella.
Edessä loistava tulevaisuus: kesäharjoittelija Ville Kurppa toivoo pääsevänsä jatkamaan harjoitteluja ja tekemään opinnäytetyönsä Kreatella.