K-Kampuksen pohjarakentamisen projektijohtourakassa toteutimme geotekniset suunnitelmat yhteistyössä päätoteuttajan kanssa. Teimme kohteelle myös tavoitebudjetin, joka toteutui alittaen ennustetut kustannukset. Pohjarakentamisen jälkeen Kreate suoritti kaikki paikalla tehdyt betonivalutyöt erillisenä urakkana.

Kokonaisuus oli haastava yhdistelmä suunnittelua, toteutusta ja työmaan muiden vaiheiden huomiointia. Haahtela-rakennuttamisen työpäällikkö Mika Paju ja projektipäällikkö Sami Rämänen olivat tyytyväisiä työn sujumiseen, Kreaten osaamiseen ja kokonaisuuden toteutumiseen. Yhteistoiminta Kreaten kanssa toimi Rämäsen mielestä suunnitellusti: Helsingin kaupungin geovaatimukset saatiin täytettyä, settiseinien ja ponttien juuren tiivistys onnistui hyvin ja runkorakentaminen pääsi alkuun ajoissa.

– Pohjarakentamisen urakkamuoto oli hyvin oleellinen tekijä oikeiden, kustannustehokkaiden ja pitkäaikaiskestävien ratkaisujen löytämisessä ja käyttöönottamisessa niin uudelleen mallintamisen, uuden alkuperäistä tarkemman geosuunnittelun tekemisen sekä työmenetelmien ja materiaalien valintojen osalta, Rämänen totesi.

Meren pinnan alapuolelle

K-kampukseen rakennettiin merenpinnan alapuolelle asti ulottuvat pysäköintihallit vesitiiviinä toteutuksena. Veden paine huomioitiin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa ja tiiviitä moreenikerroksia hyödyntäen saavutettiin myös kustannussäästöjä. Betonirakentaminen oli poikkeuksellisen vaativaa, koska kellarikerros on käytännössä vesitiivis allas.

Tukiseiniä rakennettiin noin 3 500 m2.  Ne tehtiin pontti- ja settiseinärakenteella sekä kallioankkuroinnilla. Vesitiiveys varmistettiin suihkuinjektoimalla teräsponttiseinän ja peruskallion välit. Kaivannon pohjalle valetun työlaatan päälle asennettiin bentoniittimatto, jonka päälle valettiin varsinainen vedenpainelaatta. Pohjarakentamisen osioon liittyivät myös vedenpaineseinien valaminen sekä näiden rakenteiden vesieristykset ja ulkopuoliset täytöt.  Nämä rakenteet ulottuvat maantasolle asti.

Paikalla valuna tehtiin mm. kuusi hissikuilua ja kahdeksan porraskuilua noin kahdeksan metrin korkeuteen asti. Pysäköintihallin ajoramppi, hallin seinärakenteet sekä jälkijännitettynä tehdyt 1 000 m2 holvitasot rakennettiin samaan aikaan. Pysäköintihallin pinta-ala on 8 000 m2.

Linkki

K Kampuksen pohjatyot

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Työpajankatu,
Helsinki

Valmistuminen

06/2018

Projektinjohtaja

Ville Oikari

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Rakennuspäällikkö Ville Oikari +358 40 591 9276 ville.oikari(a)kreate.fi

Artikkelit

Kirjalansalmen sillan teräsrakenteen ensimmäinen lanseeraus maalissa

Allianssimallilla toteutettava Mt180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimishanke etenee hyvässä tahdissa Paraisilla. Kirjalansalmen vinoköysiosuuden teräsrakenteen muodostavat palkit kasataan työmaalla valmiiksi ja siirretään paikoilleen kolmessa eri vaiheessa. Viikonloppuna 19.–21.4.2024 työmaalla siirrettiin…

Kreate Sverigelle merkittävä tunnelin sisustusurakka – yhtiön asema vaativien kallio- ja betonirakenteiden toteuttajana Ruotsissa vahvistuu

Kreate Sverige AB on allekirjoittanut norjalaisen AF Anläggning AB:n kanssa reilun 6 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, johon kuuluu Tukholman ohitustien Lovön urakan kahden ramppitunnelin sisäverhousrakenteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimukseen sisältyy noin…

Sami Kari projektinjohtajaksi

Vaativien suurhankkeiden konkari, rakennustekniikan diplomi-insinööri Sami Kari aloittaa 24.4.2024 projektinjohtajana keltamustassa joukkueessamme.Alan erityisosaajalla on vahva kokemus niin projektinjohtamisesta, hankinnoista ja kustannustenhallinnasta kuin tahtituotannostakin yhteensä lähes 700 miljoonan euron työmailta. – …