Please accept marketing-cookies to watch this video.

Rakennusmestariopintoihin liittyvät työharjoittelut toivat Alvar Peltolan Kreatelle aluksi erikoispohjarakentamisen pariin. Ensimmäisenä työharjoittelukesänä 2017 hän teki porapaalujen injektointi- ja ankkurointitöitä Kreaten osaksi omistaman KFS Finlandin hankkeilla pääkaupunkiseudulla. Seuraava kesä sujui työnjohtoharjoittelussa Tuusulan Hezner Data Centerillä.

– KFS:n kesätöissä sain hyvän käsityksen siitä, millaista on erikoispohjarakentaminen, Alvar toteaa.  

Rakennusmestariksi hän valmistui kesällä 2019 ja jo samana kesänä työt alkoivat Kreaten puolella työnjohtajana väylärakentamisen yksikössä. Ensimmäisessä hankkeessaan tuore työnjohtaja pääsi rakentamaan Niittykallion katuja Tonttumuorin asemakaava-alueella Espoossa.  

– Niittykummun hanke oli kiinnostava, koska siellä oli sekä erikoispohjarakentamista että väylärakentamista. Väylärakentamisen pariin vei etenkin itse rakentaminen ja haasteet siitä, miten tiet, kadut ja aluerakentamisen voi tehdä parhaalla mahdollisella tavalla.  

Uran mielenkiintoisin hanke: Veturitie ja Ratapihakorttelit

Työt jatkuivat, mutta myös opiskeluintoa tuntui riittävän, ja niinpä Alvar lähti jatkamaan opintoja Hämeenlinnaan AMK-puolen rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriksi.

Insinööriopintojen lähiopetuksen loputtua toukokuussa 2021 hän siirtyi väylärakentamisen työnjohtajaksi Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeelle Helsingin Pasilaan. Alvar toteaa sen olevan tähänastisen uran mielenkiintoisin urakka – kuuluuhan laajaan työmaahan niin väylä- kuin siltarakentamista sekä kiertotaloutta haastavissa olosuhteissa vilkkaan auto- ja junaliikenteen ääressä.

– Lisäksi Pasilassa saan tehdä töitä mukavassa porukassa, jossa on myös tuttuja KFS:n kesiltä, kuten väyläpuolen työmaapäällikkö Jari Rutanen. Teemme Jarin kanssa paljon yhdessä töitä, koska jaamme Veturitien hankkeen väylähommat. Jarin ja koko Veturitien porukan kanssa jeesaamme toinen toisiamme.

Opinnäytetyötä Alvar teki töiden ohessa reilun vuoden verran. Aiheena on satelliittipaikannukseen perustuvan GNSS-mittatikun hyödyntäminen, ja käyttöoppaan muotoon kirjoitettua päättötyötä on tarkoitus hyödyntää Kreaten hankkeilla.

– Olen käyttänyt vastaanotinta ensimmäistä kertaa Veturitien työmaalla ja se on osoittautunut hyödylliseksi. Tarkoitus on, että opasta päivitetään sitä mukaa kun laitteet päivittyvät ja käyttökokemusta tulee lisää, Alvar kertoo ja jatkaa, että opinnäytetyönsä ”Työnjohdon uusi rooli työmaamittausten suorittajana” hän palautti joulukuussa 2021 ja muutama viikko myöhemmin hän valmistui rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriksi (AMK).

Vastuuta annetaan osaamisen mukaan

Haastatteluhetkellä Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeen väyläpuolen työmaapäällikkö on ”vaihdossa” Kemissä. Infraosaajamme toteuttavat Kemin biotehtaalla jopa kuusi eri infra- ja maanrakentamisen urakkaa, onhan se Suomen metsäteollisuuden historian suurin investointi.

Seuraavien kuukausien aikana Alvar on se, joka pääsee toimimaan Pasilassa vastaavana väylärakentamisen työmaapäällikkönä.

–  Kreatella annetaan vastuuta, tehdään sovitut asiat ja mennään hyvällä tavalla yrittäjähenkisesti. Täällä olen päässyt kehittämään itseäni kaikin tavoin ja vastuuta jaetaan osaamisen mukaan. Työmaapäällikön tuuraus tuo mukavaa haastetta vuoden alkuun.

Väylärakentamisen monipuolisuus innostaa alan osaajaksi kehittynyttä Alvaria yhdessä monipuolisten onnistumisten ja haasteiden kanssa.

– Vaikka joskus vaikuttaa siltä, että haasteet ovat vaikeita ja on tiukkoja tilanteita, mutta kun niissä onnistuu ja pääsee eteenpäin, se on hieno tunne!