Kreate Oy osallistui Tampereen Rantatunnelin rakentamiseen merkittävällä määrällä. Se suoritti kaikki paikalla valetut betonityöt sekä betonisten rakenteiden korjaustöitä. Työ edellytti Kreaten vahvaa osaamista huomioiden kohteen aikataulujen haasteellisuuden, työvoimaresurssien joustavuuden, monien työvaiheiden yhteensovittamisen sekä vaativat yhtäaikaiset räjäytys- ja siltatyöt.
-Omalla väellä suoritettuna pystyimme suoriutumaan perustyön lisäksi monista erilaisista lisätöistä joustavasti. Pystyimme liikuttelemaan omaa väkeä tarpeen mukaisesti hyvin ketterästi, toteaa työpäällikkönä toiminut Sami Rantala.
Vt 12 Tampereen rantaväylä rakennettiin vuosina 2014-2017 reilun neljän kilometrin matkalta uudestaan. Matkasta 2,3 kilometriä kulkee Suomen pisimmän maantietunnelin läpi. Lisäksi hankkeeseen kuuluu eritasoliittymiä tie- ja katujärjestelyineen. Hanke toteutetaan allianssimallilla. Allianssiin kuuluivat Tampereen kaupunki, Liikennevirasto, Lemminkäinen Infra Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja Insinööritoimisto Saanio & Riekkola Oy. Hankkeen tavoitekustannus ilman arvonlisäveroa oli 180 miljoonaa euroa.
Kreaten silta- ja betonirakentaminen isossa roolissa
Kreate rakensi Rantatunneliin siltoja, tukimuureja, betonitunnelia, betonisia kaukaloita ja perustuksia sekä tilapäisrakenteita. Pysyviä siltoja tehtiin kuusi kappaletta ja väliaikaisia kolme. Betonitunnelia pohjalaattoineen tehtiin noin 100 metrin matkalta, lisäksi kaksi savupiipun perustaa, neljä tunnelin suuaukkoa, sammutus- ja jätevesialtaita tunneliin sekä muita betonisia kaukaloita kaksi kappaletta. Kreate urakoi mm. säilyvien siltojen korjauksia sekä monia pienempiä lisätyökohteita, joissa paikalla oleva Kreaten oma väki pystyi erittäin hyvin palvelemaan tilaajaa.
Kreate oli mukana projektissa jo ennen tunnelin rakentamisen aloittamista. Hankekehitysvaiheessa Kreaten osaamista hyödynnettiin mm. kustannuslaskennassa sekä työvaihe- ja rakennesuunnittelussa. Varsinaiset tilaukset allianssi suoritti normaalin tarjouskilpailun pohjalta. Kuitenkin Kreaten hyvät referenssit antoivat ”omat pisteensä” tarjouskilpailujen voittamiseksi.
Tunnelissa räjäyttely vaatii osaamista
-Teimme yhtäaikaisesti silta- ja räjäytystöitä sekä tunnelin betonirakenteita. Töiden päällekkäisyys edellistti joustoa työmaan toimihenkilöiltä ja työntekijöiltä. samoin kalustoa piti pysytä liikuttamaan koko työmaan alueella, sanoo työmaapäällikkönä toiminut Jyrki Välimaa. Projektin aikana Kreate teki erillisurakkana Tampereen kaupungille urakkaa sivuavina kohteina tukimuuria ja siltakorjauksia Ratapihankadulle sekä Rauhanniementielle.
Varsinkin tunnelin itäpäähän Kreaten ehdotuksesta tehtiin muutoksia, jotka vaikuttivat parantavasti työvaiheistuksiin ja tulevan liikenteen sujumiseen sekä alentavasti kustannuksiin. Toisen työmaapäällikkönä oli Timo Hirvasmaa, joka katselee nyt valmista työtä tyytyväisenä:
-Yhteistyö tilaajan kanssa oli saumatonta, siitä kiitos kuuluu mm. Lemminkäisen työmaapäällikkönä toimineelle Jari Humalajoelle.