Pohja- ja betonirakentamisen ammattilaistemme vankka osaaminen korostuu Kulttuurikasarmi-projektissa, jossa Helsingin vanhaa linja-autoasemaa laajennetaan maanalaisella osuudella asemarakennuksen ja Lasipalatsinaukion alapuolelle. Kulttuurikasarmiin tulee maan alla sijaitseva kolmen elokuvasalin elokuvateatterikokonaisuus sekä muihin kerroksiin erityyppisiä ravintoloita ja baareja, sisätapahtumatila terasseineen ja lasipaviljonki.
Projektinjohtourakkana tehtävä pohja- ja betonirakentamisen hanke toteutetaan ahtaassa kaupunkiympäristössä, jossa 10 metrin kaivannon kuormansiirtorakenteisiin, tukiseiniin ja louhintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota suojellun asemarakennuksen pysyessä paikallaan koko alla tehtävän kaivu- ja rakennustyön aikana. Kalliota louhitaan pois noin 2 000 kuutiota ja betonirakenteisiin käytetään betonia noin 2 500 kuution verran, joista elokuvasalien holvit toteutettiin paikallavalettuina jälkijännitettyinä laattoina suurten jännevälien takia. Olemassa olevaa asemarakennusta tukemaan tehtiin teräsrakenteiset kuormansiirtorakenteet, joihin käytettiin terästä noin 62 000 kg. Valmiiden betonirakennetöiden jälkeen tukirakenteista purettiin pois noin 40 000 kg. Urakkaan kuuluu myös erikoispohjarakentamista, kuten suihkuinjektointeja ja porapaalutusta, jonka toteuttaa Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin ammattilaiset.
Teemme kaikki betonirakenteet kaivannoista maantasoon asti sekä kunnallistekniikan siirtämisen taidemuseo Amos Rexin puolelle. Lisäksi vastaamme turvallisesta jalankulusta rakentamalla Lasipalatsin aukiolle väliaikaisen raskailla tuennoilla toteutetun kävelysillan, jota pitkin ihmiset pääsevät nauttimaan aukiolla sijaitsevan piipun yhteyteen tulevista taide-elämyksistä.
Lähdimme toteuttamaan haastavaa urakkaa yhdessä tilaajan ja suunnittelijoiden kanssa kehitysvaiheella, jossa Kreate oli aktiivisesti suunnittelemassa toimivuudeltaan ja kustannustehokkuudeltaan optimaalista toteutusta Kulttuurikasarmin maanalaiselle osuudelle. Näin ainutlaatuiseen urakkaan tarvitaan kokemusta vaativasta pohja- ja betonirakentamisesta, jota olemme kerryttäneet mm. toteuttamalla työmaan viereisen taidemuseo Amos Rexin erittäin haastavat kaivaukset ja louhinnat sekä toteuttamalla Lasipalatsin ja aukiolla sijaitsevan piipun tukemisen suihkuinjektoinnilla ja porapaalutuksella.
Urakasta tekee vaikuttavan myös Helsingin entisen linja-autoaseman erityinen historia. Empiretyylinen rakennus toimi aikoinaan Turun kasarmin huoltorakennuksena ja se on ainoa säilynyt jäänne 1918 kansalaissodassa palaneesta kasarmikokonaisuudesta.
Kreatessa käytämme kiertotaloutta ja kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja, joilla tuotamme merkittäviä kustannussäästöjä mm. parantamalla projektien materiaalinhallintaa. Kiertotalousyksikkömme hyödyntää tässä urakassa syntynyttä maansekaista tiilijätettä ja kaivuumaat hyödynnämme Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeellamme Helsingin Pasilassa. Suihkuinjektoinnin lietteet toimitamme omalle kiertotalousalueellemme Vantaalle.
Tilaajana on SRV, joka on solminut sopimuksen Kulttuurikasarmin rakentamisesta Föreningen Konstsamfundet r.f:n kanssa. Urakka-aika Kreaten osalta oli 09/2021–05/2023. Kulttuurikasarmi avautuu yleisölle vuoden 2023 aikana. Kreaten osuus urakasta oli noin 7,8 miljoonaa euroa.