Työt alkoivat vanhan laiturin purkamisella, johon kuuluvat mm. vanhan laiturirakenteen, hirsiarkkujen sekä kevyen rakennuksen purkutyöt. Sen jälkeen ovat vuorossa uuden rampin ja yhteysaluksen maatukirakenteen sekä uuden laiturin perustuskasuunien rakentaminen. Urakkaan kuuluvat myös ponttoneista tehtävä kylkilaituri, teräksinen kulkuramppi ja kulkuramppien uusiminen venelaitureille.
Työn aikana on otettava huomioon urakka-alueen vierestä kulkeva lossiliikenne. Kova merenkäynti ja merivedenpinnan korkeusvaihtelut tuovat haastavuutta etenkin toteutettavan laiturikannen alaosassa, joka sijaitsee korkean vedenpinnan aikaan vedenpinnan alapuolella. Vaativiksi ovat osoittautuneet myös vanhan laiturin purkutyöt, joista osa tehdään alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen vanhan pistolaiturin kannen sijaan työlautalta käsin ja näin varmistamme töiden jatkumisen turvallisesti.
Kreaten yhteisomistusyritys KFS Finlandin erikoispohjarakentajat suorittavat porapaalutuksen, kallioankkureiden poraukset ja niiden jännittämisen. Ammattitaitoa vaaditaan tilanteessa, jossa paalutukset tehdään laiturin eteen louheesta tehdyltä työpediltä siten, että porapaalut tulevat vinosti merelle päin.
Teersalon yhteysliikenne siirtyy työn ajaksi väliaikaiselle paikalle. Toteutamme siellä väliaikaisen laituripaikan ponttonilaiturin ja sen ankkuripainojen siirtämisen ja asentamisen sivulaituriksi sekä väliaikaisen laituripaikan päällysteen purun ja aallonmurtajan maisemoinnin.
Kiertotalous huomioidaan urakassa siten, että laiturin purkubetoni pulveroidaan ja raudat erotellaan kierrätykseen. Pulveroitu betoni kierrätetään teollisuustontin pihan rakennekerroksiin Mietoisiin Mynämäellä.
Tilaajana on Varsinais-Suomen ELY-keskus, urakkasumma on noin 1,2 miljoonaa euroa ja urakka-aika on 09/2022–05/2023.
(Ilmakuva: Varsinais-Suomen ELY-keskus)