Mikä mahdollisuus: pääradalla useita samanaikaisia ja eritahtisia rata-, silta- ja väylärakentamista yhdistäviä urakoita tiiviissä ympäristössä. Tähän tilaisuuteen tarttuivat Kreaten Arttu Ketonen ja Jenna Karppanen, jotka mentoroinnin avulla jakavat osaamista ja oppivat uutta.
Suomen vilkkaimmin liikennöidyn radan varrella eletään Kreaten vilkkaiden työmaiden arkea. Vilkasta on myös työmaatoimistossa Järvenpäässä. Haastattelun aikaan valmistellaan tulevia vaihteenasennustöitä ja myös Etelä-Suomen kauko-ohjausjärjestelmän eli tutummin Eskon päivitykseen liittyvät asiat työllistävät.
– Meitä on tässä nyt kaksi työmaapäällikköä ja teemme joka päivä töitä yhdessä. Me keskustelemme, suunnittelemme, aikataulutamme ja käymme resursseja läpi. Mentorointi on jakamista, aloittaa Arttu Ketonen.
Kun Kreaten rata-, silta- ja väylärakentamista yhdistävä ensimmäinen Helsinki–Riihimäki-hankkeen Kytömaan ja Ainolan välinen urakka käynnistyi toukokuussa 2023, työmaapäällikkö Ketonen aloitti Väyläviraston mentorointiohjelman mukaisesti mentorina ja projekti-insinöörinä työskennellyt Jenna Karppanen mentoroitavana.
– Meidän urakkamme ovat hemmetin isoja urakoita kenelle tahansa yksin hoidettavaksi. Tässä vaiheessa se on jo enemmänkin niin, että Jenna on työkaverina, kollegana mukana. Tehdään ja pyöritetään ykkösurakkaa kimpassa, Arttu kuvailee.
Mentoroinnilla kasvatetaan osaamista ja referenssejä
Kreatella on huomattu, että erityisesti ratarakentamisen pariin kaivataan monipuolista kokemusta omaavia työmaapäälliköitä. Väyläviraston mentorointiohjelmassa mestari-kisällimallilla kasvatetaan infra-alan ammattilaisten osaamista ja referenssejä.
Töiden käynnistyttyä Järvenpäässä Jenna ja Arttu tekivät Väyläviraston kanssa mentorointisuunnitelman, jonka mukaan he ovat edenneet.
– Pidämme päiväkirjaa, joista voidaan todentaa, mitä kaikkea olemme tehneet. Kerran olemme olleet tilaajan kanssa mentoroinnin välipalavernissa, jossa käytiin yhdessä Väylän projektipäällikön Riitta Parviaisen kanssa mentoroinnin sisältöä ja sen edistymistä, Jenna kertoo.
Arttu nyökkää vieressä ja toteaa, että mentoroinnista hyötyvät kaikki.
– Väylävirastolla on tarkat referenssivaatimukset tämän kokoluokan urakoihin. Mentoroinnin avulla meille tulee vahvempaa osaamista helpottamaan alan osaajapulaa ja samalla varmistamme sen, että meillä on esittää päteviä työmaapäälliköitä heidän hankkeitaan toteuttamaan.
– Ja onhan tämä myös hieno meriitti itsellekin, lisää Jenna.
Pitkäjänteisellä oppimisella eväät tehtäviin
Kytömaan ja Ainolan välisellä radalla on tehty kesän aikana muun muassa kaapelireittejä ja massanvaihtoja sekä rakennettu radan rakennekerroksia.
Arttu selittää, että Helsinki–Riihimäki-ratahankkeeseen kuuluvat useamman vuoden urakat antavat mahdollisuuden pitkäjänteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Samalla mentori antaa palautetta mentoroitavalleen: Jenna on ottanut aktiivisesti ja rohkeasti työmaapäällikön tehtäviä hoitaakseen, mistä ovat esimerkkeinä kaksi vaihteen asentamista.
– Hoidin niissä kaikki materiaalihankinnat sekä massalaskennan ja niiden resurssoinnit. Näillä opeilla ja eväillä menin seuraavaan vaihteen asentamiseen, joka oli juhannusviikonloppuna ja sitä edeltävänä viikonloppuna, kertaa Jenna.
Mentorointi on kokeneen ammattilaisen eli mentorin kokemuksen ja tiedon siirtämistä eteenpäin vähemmän kokeneelle kollegalle eli mentoroitavalle.
Mentorointi auttaa mentoroitavaa kasvamaan ammatillisesti ja kehittämään omaa osaamistaan. Mentorin tehtävä on ohjata mentoroitavaa, kysyä oikeita kysymyksiä, kuunnella ja kyseenalaistaa. Ajatuksena ei ole antaa valmiita vastauksia, vaan suhde perustuu sparraamiselle ja oivalluttamiselle.
Kreatella on oma mentorointiohjelma, joka käynnistyy syksyllä 2024.
Tehokkaan tekemisen mahdollistajat
Intensiiviset, rata-, silta- ja väyläosaamista yhdistävät urakat tarkoittavat tiivistä yhteistyötä useiden tahojen kanssa. Molempien työmaapäälliköiden kalenterit täyttyvät yhteensovituspalavereista ja muista kokouksista.
– Ehkä niiden määrä pääsi vähän yllättämäänkin. Maastoon haluaisin päästä enemmän. Toisaalta nyt varmistan ja mahdollistan toimiston puolella, että se homma, mitä porukka maastossa tekee, tehdään mahdollisimman tehokkaasti, Jenna pohtii.
– Sinä ohjaat toimintaa taustalla ja tosiaan mahdollistat, se on hyvä sana tähän, Arttu komppaa.
Jenna kertoo oppineensa paljon ratatöistä, jotka on suunniteltava raideliikenne, sähkörata ja turvalaitepuoli huomioiden.
– Olen oppinut myös työteknisiä yksityiskohtia, joita ei voi oppia kuin rataympäristössä. Ratatyövastaavan pätevyyden saatuani pääsin ottamaan ensimmäiset ratatyölupani ja toimimaan ratatyövastaavana, hän iloitsee.
Työnjohdon ja projekti-insinöörin toimiva kombo
Haastavat ja monipuoliset HERI-urakat ovat tarjonneet opittavaa myös kymmenet rataurakat kokeneelle mentorille.
– Tutut tehtävät ja työvaiheet olisi helppo tehdä kokonaan itse, mutta olen koettanut opetella jakamaan niitä. Onhan se työläämpää lähteä toista opettamaan ja vähän peräänkin katsomaan, mutta tästä on kuitenkin todella iso hyöty meille kaikille. Olen saanut aika hyvin petrattua töiden jakamista Jennalle, Arttu pohtii.
Sekä Arttu että Jenna päätyvät haastattelun aikana päätelmään, että he ovat yhdessä hyvä kaksikko.
– Minulla on työnjohtotausta, kun taas Jenna on toiminut projekti-insinöörinä. Me olemme mun mielestä hyvä ja toimiva kombo, kuvailee Arttu.
– Meiltä tulee kaksi näkökulmaa jokaiseen asiaan ja siitä muodostuu yhteinen kanta, joka rikastuttaa kaikkea tekemistämme, jatkaa Jenna.
Ja kun jokin asia askarruttaa, molemmat tietävät, että aina voi kysyä toiselta. Sitten asiaa pohditaan, kunnes vastaus löytyy yhdessä.
– Meillä sujuvat työt nyt kuin kahden tasavertaisen ammattilaisen kesken ja se on varmasti se paras tilanne, summaa Arttu.
Kreate rakentaa useissa rataurakoissa Helsingin ja Riihimäen välillä:
- HERI 2 RU1 Kytömaa–Ainola käynnistyi toukokuussa 2023. Siinä toteutamme mm. Kytömaan ja Ainolan välisen uuden itäisen raiteen sekä 3 siltaa ja 9 vaihdetta.
- HERI2 RU2 Kytömaa–Ainola sekä HERI2 Kytömaa–Ainola suunnittele ja toteuta -sähkörataurakka sisältävät mm. Ainolan aseman seisakkeen itäisen puolen rakenteet sekä 7 kilometriä ajojohdintöitä.
- Kesäkuussa 2024 voitetussa urakassa siirrymme Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden itäpuolelta länsipuolelle. Rakennamme uuden läntisen raiteen Kytömaan ja Järvenpään välille sekä mm. 5 siltaa ja 6 uutta vaihdetta.
- Syksyllä 2024 alkaneessa urakassa teemme Purolan ja Nuppulinnan välillä mm. sähkörataperustusten rakentamista ja asentamista pohjarakennustöineen sekä rakennamme esikuormituspenkereiden ja paalulaattojen alustäyttöjä ja vastapenkereitä.
Lue täältä lisää mittavista rataurakoistamme pääradan varrella.