Pohja- ja betonirakentamisen ammattilaistemme vankka osaaminen korostui Kulttuurikasarmi-projektissa, jossa Helsingin vanhaa linja-autoasemaa laajennettiin maanalaisella osuudella asemarakennuksen ja Lasipalatsinaukion alapuolelle. Kulttuurikasarmiin tuli maan alla sijaitseva kolmen elokuvasalin elokuvateatterikokonaisuus sekä muihin kerroksiin erityyppisiä ravintoloita ja baareja, sisätapahtumatila terasseineen ja lasipaviljonki.

Projektinjohtourakkana tehty pohja- ja betonirakentamisen hanke toteutettiin ahtaassa kaupunkiympäristössä, jossa 10 metrin kaivannon kuormansiirtorakenteisiin, tukiseiniin ja louhintaan kiinnitettiin erityistä huomiota suojellun asemarakennuksen pysyessä paikallaan koko alla tehtävän kaivu- ja rakennustyön aikana. Kalliota louhittiin pois noin 2 000 kuutiota ja betonirakenteisiin käytettiin betonia noin 2 500 kuution verran, joista elokuvasalien holvit toteutettiin paikallavalettuina jälkijännitettyinä laattoina suurten jännevälien takia. Olemassa olevaa asemarakennusta tukemaan tehtiin teräsrakenteiset kuormansiirtorakenteet, joihin käytettiin terästä noin 62 000 kg. Valmiiden betonirakennetöiden jälkeen tukirakenteista purettiin pois noin 40 000 kg. Urakkaan kuului myös erikoispohjarakentamista, kuten suihkuinjektointeja ja porapaalutusta, jonka toteutti Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin ammattilaiset.

Teimme kaikki betonirakenteet kaivannoista maantasoon asti sekä kunnallistekniikan siirtämisen taidemuseo Amos Rexin puolelle. Lisäksi vastasimme turvallisesta jalankulusta rakentamalla Lasipalatsin aukiolle väliaikaisen raskailla tuennoilla toteutetun kävelysillan, jota pitkin ihmiset pääsivät nauttimaan aukiolla sijaitsevan piipun yhteyteen tulevista taide-elämyksistä.

Lähdimme toteuttamaan haastavaa urakkaa yhdessä tilaajan ja suunnittelijoiden kanssa kehitysvaiheella, jossa Kreate oli aktiivisesti suunnittelemassa toimivuudeltaan ja kustannustehokkuudeltaan optimaalista toteutusta Kulttuurikasarmin maanalaiselle osuudelle. Ainutlaatuiseen urakkaan tarvittiin kokemusta vaativasta pohja- ja betonirakentamisesta, ja Kreaten aiempi kokemus museon alueella rakentamisesta tuli hyötykäyttöön. Ammattilaisemme ovat nimittäin toteuttaneet työmaan viereisen taidemuseo Amos Rexin erittäin haastavat kaivaukset ja louhinnat sekä Lasipalatsin ja aukiolla sijaitsevan piipun tukemisen suihkuinjektoinnilla ja porapaalutuksella.

Kulttuurikasarmin urakasta teki vaikuttavan myös Helsingin entisen linja-autoaseman erityinen historia. Empiretyylinen rakennus toimi aikoinaan Turun kasarmin huoltorakennuksena ja se on ainoa säilynyt jäänne 1918 kansalaissodassa palaneesta kasarmikokonaisuudesta.

Käytämme Kreatella kiertotaloutta ja kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja, joilla tuotamme merkittäviä kustannussäästöjä mm. parantamalla projektien materiaalinhallintaa. Kiertotalousyksikkömme hyödynsi tässä urakassa syntynyttä maansekaista tiilijätettä ja kaivuumaat käytettiin Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeellamme Helsingin Pasilassa. Suihkuinjektoinnin lietteet toimitettiin omalle kiertotalousalueellemme Vantaalle.

Tilaajana oli SRV, joka solmpi sopimuksen Kulttuurikasarmin rakentamisesta Föreningen Konstsamfundet r.f:n kanssa. Urakka-aika Kreaten osalta oli 09/2021–05/2023 ja Kulttuurikasarmi avautui yleisölle loppuvuonna 2023. Kreaten osuus urakasta oli noin 7,8 miljoonaa euroa.

Katso Kulttuurikasarmin kuulumisia huhtikuulta 2022.

Katso Kulttuurikasarmin kuulumisia kesältä 2022.

Kreaten pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset vastaavat Kulttuurikasarmin maanalaisen kerroksen totetuttamisesta Helsingin Kampissa.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Narinkka 2, Helsinki

Valmistuminen

03/2023

Projektinjohtaja

Mika Ojala

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Mika Ojala +358 40 486 6833 mika.ojala(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Aki Putto +358 50 568 5504 aki.putto(a)kreate.fi

Artikkelit

Tanja Kela aloitti ratarakentamisen projekti-insinöörinä

Rakennusmestari (AMK) ja tradenomi (AMK) Tanja Kela on aloittanut projekti-insinöörinä ratayksikössä. – Ensimmäisen kerran olin työmaatehtävissä Tripla-hankkeella Pasilassa, ja sen jälkeen muutaman toimistossa vietetyn vuoden jälkeen halusin takaisin työmaalle, koska viihdyin…

Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella – Uusin urakkasopimus allekirjoitettiin maaliskuussa

Kreate on rakentanut kuutta urakkaa Helsinki-Riihimäki-ratahankkeella. Ensimmäiset kolme urakkaa ovat jo valmistuneet, ja kolmen osalta työt ovat vielä käynnissä. Viimeisin noin kahden miljoonan euron urakkasopimus allekirjoitettiin Väyläviraston kanssa maaliskuun alussa.…

Kreatelle Ruotsissa töitä yli kuudella miljoonalla eurolla – strategista laajentumista maantieteellisesti

Kreate Sverige on alkuvuodesta voittanut useita uusia urakoita, joiden yhteissumma kohoaa 72 miljoonaan kruunuun eli 6,5 miljoonaan euroon. Yksi urakoista nousee ylitse muiden, koska se sijaitsee Uumajassa laajentaen Kreate Sverigen…