Urakassa rakennettiin Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisälsi uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennettiin väliaikainen vaihde, joka purettiin uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.

Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehtiin Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus oli yli 1 500 metriä.

Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutettiin osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata.  Läntinen lisäraide oli viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saatiin kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoitti liikennettä ja mahdollisti junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Kreaten urakan arvo oli noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana oli Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika oli 2/2019–2/2021.

Pasila verkkosivu pieni

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Pasilan rautatieasema

Valmistuminen

02/2021

Projektinjohtaja

Juha Salminen

Artikkelit

Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli

Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen…

Kreate Sverige nousee aliurakoitsijan roolista pääurakoitsijaksi uuden noin 9 miljoonan euron urakan myötä

Kreate Sverige on allekirjoittanut merkittävän pääurakoitsijasopimuksen, kun se allekirjoitti 10.4.2025 Trafikverketin kanssa tähän mennessä arvoltaan suurimman urakkasopimuksensa. Sopimus koskee Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelin sisustamisurakkaa ja on arvoltaan 98…

Riku Kataja työmaapäälliköksi ratayksikköön

Rataosaajiemme uusin vahvistus on rakennustekniikan diplomi-insinööri Riku Kataja, joka on aloittanut Kreatella työmaapäällikkönä. Rikulta löytyy vahva kokemus eri tehtävistä erityisesti allianssihankkeista, ja hän on ollut rakentamassa pikaraitioteitä sekä Tampereella että…