Urakassa rakennettiin Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisälsi uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennettiin väliaikainen vaihde, joka purettiin uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.

Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehtiin Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus oli yli 1 500 metriä.

Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutettiin osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata.  Läntinen lisäraide oli viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saatiin kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoitti liikennettä ja mahdollisti junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Kreaten urakan arvo oli noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana oli Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika oli 2/2019–2/2021.

Pasila verkkosivu pieni

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Pasilan rautatieasema

Valmistuminen

02/2021

Projektinjohtaja

Juha Salminen

Artikkelit

Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin

Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana…

Jani Hietanen aloitti mittauspäällikkönä ratayksikössä

Maanmittaustekniikan insinööri Jani Hietanen täydentää infra-ammattilaistemme joukkoa, sillä hän on aloittanut mittauspäällikkönä Kreaten ratarakentamisen yksikössä. Radalla Jani on viettänyt lähes koko työuransa. Ensimmäiset vuodet hän työskenteli mittaustöissä mittausinsinöörinä ja mittaustyönjohtajana Etelä-Suomessa radan…

Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen

Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä…