Urakassa rakennettiin Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisälsi uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennettiin väliaikainen vaihde, joka purettiin uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.

Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehtiin Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus oli yli 1 500 metriä.

Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutettiin osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata.  Läntinen lisäraide oli viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saatiin kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoitti liikennettä ja mahdollisti junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Kreaten urakan arvo oli noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana oli Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika oli 2/2019–2/2021.

Pasila verkkosivu pieni

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Pasilan rautatieasema

Valmistuminen

02/2021

Projektinjohtaja

Juha Salminen

Artikkelit

Suuri suru Koiviston ja Pikkuhaaran siltahankkeella – Kreaten alihankkijan työntekijä joutui veden varaan, etsinnät jatkuneet pari päivää

Valtatiellä 11 Porin ja Ulvilan alueella sijaitsevalla Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimishankkeella sattui vakava onnettomuus lauantaina 11.1.2025. Pääurakoitsijana toimivan Kreaten alihankkijan työntekijä oli rakentamassa Koiviston sillan työmaalla työsiltaa, kun hän…

Timo Mäkinen aloitti ratarakentamisen työnjohtajana

Rataosaajiemme joukko sai vahvistusta, kun Timo Mäkinen on aloittanut työnjohtajana.Rautatieuransa hän aloitti yli 20 vuotta sitten ja vuosien saatossa Timo – jonka monet tuntevat paremmin nimellä Stimby – on työskennellyt…

Tuija Pursiainen Group Financial Controlleriksi

KTM Tuija Pursiainen on nimitetty Kreaten Group Financial Controlleriksi. Hän vastaa konsernimme kuukausittaisesta konsolidoinnista, huolehtii konsernin IFRS-kirjauksista, vaadittavista liitetiedoista ja laadintaperiaatteista sekä kehittää konsernilaskennan prosesseja yhdessä taloustiimin kanssa. – Aloitin sellaiseen aikaan, että kiirettä todella piisaa,…