Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tilaa Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajilta Vantaan ratikka -hankkeeseen liittyvän Vaaralan varikon ratapihan ja ratainfran suunnittelun ja rakentamisen sekä ratatekniikka, -sähkö ja -järjestelmätyöt. Allianssi on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen, Kreaten, GRK Suomen, AFRY Finlandin, Sweco Finlandin ja WSP Finlandin muodostama.
Yhteistyö itäosan allianssissa on lähtenyt hyvin käyntiin ja tulee tiivistymään entisestään käynnistyneen vaunuvarikon kehitysvaiheen myötä: Kehä III:n ja Länsimäentien liittymän eteläpuolelle rakennettavaan Vaaralan varikkorakennukseen keskitetään Vantaan raitiovaunujen säilytys- ja huoltotoiminta. Nyt solmittu sopimus ei sisällä itse raitiovaunuvarikkorakennuksen rakentamista.
Varikkoon liittyvän suunnittelun ja toteutuksen sisältävän ratainfrahankkeen tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, josta kehityshankkeen osuus on noin kaksi miljoonaa euroa. Kehityshankkeen osuus jakautuu kaikkien allianssiosapuolten kesken, ja Kreate kirjaa osuutensa kehitysvaiheesta toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Toteutusvaiheessa rakentaminen jakautuisi Kreaten ja GRK:n kesken tasaosuuksin. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tekee erillisen päätöksen toteutusvaiheeseen siirtymisestä.
Lokakuussa 2024 Kreaten ja GRK:n muodostama ryhmittymä valittiin rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila–Länsimäki. Allianssiin kuuluvat myös eri kilpailutuksella valitut suunnittelijaosapuolet AFRY Finland, Sweco Finland ja WSP Finland. Vantaan ratikan itäosassa on vielä kehitysvaihe käynnissä.
Havainnekuva: Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne