Please accept marketing-cookies to watch this video.

Noin 50 metriä pitkän ja 23 metriä leveän rakennuksen siirtoa valmisteltiin puolisen vuotta, vaikka itse siirto oli ohi kolmessa tunnissa.

– Rakennuksen ja siirtoradan stabiliteetin varmistaminen oli urakan vaativin tekninen suoritus tarkkoine suunnitelmineen. Huolellisella esivalmistelulla taattiin tavara-aseman pysyminen ehjänä noston, siirron ja tulevan laskun aikana, kertoo työmaapäällikkö Jere Vesanen hankkeen pääurakoitsijana toimineesta Kreatesta.

Tekniset ratkaisut ja osaaminen avainasemassa

Kreate aloitti työt Tampereen tavara-asemalla helmikuussa asbestin ja muiden haitta-aineiden poistamisella sekä siirtoa valmistelevilla purkutöillä. Maaliskuussa käynnistettiin tavara-aseman ulkoseinien alapuolelle toteutettujen uusien kantavien sokkelipalkkien rakentaminen.

– Perustusten vahvistuspalkkien toteuttaminen vaati erityistä huolellisuutta. Palkit varmistivat ulkoseinien tukemisen siirron aikana ja kantavat rakennuksen ulkoseiniä myös uudella paikalla. Oikeanlaisen palkkirakenteen suunnittelu ja oikeanlaisen toteutustavan optimointi oli suunnitteluvaiheessa erityisen haastavaa. Tähän käytettiin isolla porukalla paljon työtunteja, Vesanen selventää.

Tampereen tavara-asemasta purettiin lähes kaikki väliseinät ja katto, jotta siirto saatiin hallituksi ja turvalliseksi. Lisäksi vanha kattorakenne oli osin palanut eikä sitä olisi voinut hyödyntää uudessa rakennuksessa. Ennen purkutöitä tavara-aseman painoksi arvioitiin 5 000 tonnia, kun se siirrettäessä oli vajaat 2 000 tonnia.

– Optimoimme painavan ja huonosti taipumista kestävän tiilirakennuksen siirtoratojen ja nostopisteiden määrää suunnitteluvaiheen aikana. Ohjaavana tekijänä oli muodonmuutosten ja kuormien hallinta siten, että vanhat rakenteet kestävät nostosta ja siirrosta aiheutuvat rasitukset. Lopulta päädyimme ratkaisuun, jossa nostopisteitä on 13 ja siirtoratoja yhdeksän, valottaa Kreaten teknisen toimiston johtaja Tommi Hakanen.

Huolellisesti tehty työnsuunnittelu ja rakennesuunnittelu olivat avainasemassa, jotta tavara-aseman nosto-, siirto- ja laskuvaiheet onnistuivat suunnitelmien mukaisesti.

– Tämä on ollut teknisesti yksi urani vaativimmista töistä. Täytyy sen verran nostaa omaa häntää, että Kreate ei ollut tässä urakkakilpailussa halvin mutta ainoa, joka uskalsi lähteä urakkaa toteuttamaan tilaajan sitä tiedustellessa. Yleisesti ottaen Suomesta löytyy aika kapeasti osaamista näin vaativasta rakentamisesta, kohteen projektipäällikkönä toiminut Jussi Kiuru Kreatelta kertoo.

”Tämä on ollut teknisesti yksi urani vaativimmista töistä. Täytyy sen verran nostaa omaa häntää, että Kreate ei ollut tässä urakkakilpailussa halvin mutta ainoa, joka uskalsi lähteä urakkaa toteuttamaan tilaajan sitä tiedustellessa. Yleisesti ottaen Suomesta löytyy aika kapeasti osaamista näin vaativasta rakentamisesta.”

Siirto ohi tunneissa

Tavara-aseman tuleva paikka oli 1,4 metriä korkeammalla kuin aikaisempi sijainti. Ensimmäinen siirron vaihe oli rakennuksen nosto. Rakennus oli nostotunkkien varassa vajaat neljä päivää siirron valmistelun ajan. Noston jälkeen Kreate asensi varsinaiset siirtokiskot sekä siirtolaitteet siirtoratojen päälle yhdessä Mammoetin kanssa. Mammoet on vaativiin siirtoihin erikoistunut hollantilainen yritys.

– Kreate olisi onnistunut työn tekemään myös omalla kalustollaan, mutta halusimme tähän vaativaan työhön markkinoiden parasta osaamista. Siksi alihankkijaksi valikoitui jo hyvissä ajoin urakan alussa Mammoet, joka on tehnyt useita tällaisia töitä ympäri maailmaa, sanoo Kiuru.

Siirto aloitettiin lauantaina 25.7. noin klo 13 ja valmista tuli klo 16. Kohteessa käytössä olleen siirtoradan maksiminopeus oli noin 10 metriä tunnissa, mihin myös tavara-aseman siirrossa päästiin.

– Olo on huojentunut, kun kevään ja kesän urakointimme huipentui onnistuneeseen siirto-operaatioon, Vesanen toteaa tyytyväisenä.

Puretun Morkun osille uusi elämä

Kreaten urakkaan kuului myös Tampereen tavara-aseman vieressä sijainneen rautatieläisten seuraintalon Morkun purku-urakka. Yhteistyössä Maakuntamuseon, Ekokumppanien ja Pirkanmaan rakennuskulttuuriyhdistyksen kanssa kierrätettiin Morkusta osia, jotka saatiin irrotettua hallitusti ennen koneellista purkua.

 – Meille kiertotalouden edistäminen hankkeissamme on tärkeää. Siksi on hienoa, että hyödynnettävissä olleita Morkun irtaimistoa ja osia, kuten ovia ja ikkunoita saatiin kierrätettyä uudelleen käytettäväksi, Hakanen kertoo.

Suomen mittakaavassa historiallinen siirto

Suomessa on siirretty useita hirsirunkoisia rakennuksia, mutta tiettävästi näin massiivisen tiilirakennuksen siirto oli lajinsa ensimmäinen. Tiilirakennusten siirtämiselle ei ole ollut aikaisemmin suurta kiinnostusta, sillä hirsirakenteiset rakennukset ovat huomattavasti kevyempiä ja kestävät paljon paremmin liikkeitä ja työnaikaisia jännityksiä kuin tiilirakenteiset rakennukset.

– Meillä oli suuri vastuu historiallisen rakennuksen siirtämisessä uudelle paikalle. Käytimme aikaa huolelliseen suunnitteluun ja toteutukseen sekä teimme paljon yhteistyötä erinomaisten yhteistyökumppaneidemme kanssa. Vaikka vastuu painoi, tiesin meidän keltamustan joukkueemme hoitavan tämänkin hankkeen kunnialla maaliin, iloitsee Kreaten toimitusjohtaja Timo Vikström.

Tampereen tavara-asema lasketaan lopullisille perustuksilleen maanantaina 27.7.

Kuva 3 Infograafi tavara aseman siirtourakka aikajana
Aikajana: näin eteni Tampereen tavara-aseman urakka.