Uusi Veturitie tulee kulkemaan Pasilankadulta ja rautatietä seuraten se nousee uudelle sillalle. Alueen liikenneyhteydet paranevat merkittävästi, kun Veturitie levenee 4-kaistaiseksi ja sillalla 7-kaistaiseksi. Samalla kadun molemmille reunoille erotellaan jalkakäytävät ja pyörätiet.
Junalla matkustavat ja työmaalla vierailevat voivat päätellä puisista rakennelmista, että tulevan Veturitien ja rautatien väliin tulee jotain suurta, tukevaa ja korkeaa.
Jykevät, jopa yhdeksään metriin kohoavat valumuotit rakennetaan Veturitien tukimuureja varten. Kreaten väylärakentamisen työmaapäällikkö Jari Rutanen kertoo, että nyt rakennettavilla tukimuureilla on useita merkittäviä tehtäviä.
– Tukimuurit erottavat kävely- ja pyörätiet ja rautatien, mutta samalla ne tukevat tiepengertä ja eri tasossa kulkevia Veturitien rakenteita. Tukimuurit mahdollistavat lisätilan tiiviiseen kaupunkirakentamiseen.
– Veturitie kulkee paikoin lähes 10 metriä korkeammalla kuin junarata ja noin lähelle rataa ei olisi ilman tukimuuria mahdollista rakentaa näin korkeaa tiepenkkaa, selittää väylärakentamisen työmaapäällikkö Jari Rutanen.
Kahden tukimuurin Veturitie
Veturitiellä tukimuureja tulee olemaan kaksi. Pidempi, noin 300 metrin pituinen ja 600 – 800 mm paksuinen muuri rakennetaan junaradan ja Veturitien väliin. Kun Veturitie nousee sillalle, kävely- ja pyörätiet haarautuvat sillalle kohti Hartwall Arenaa ja sillan alle vieden Ilmalan suuntaan.
Lyhyempi, noin 70 metriä pitkä ja 600 mm paksu tukimuuri rakennetaan kohtaan, jossa Veturitien ajoradat ja kävely- ja pyörätiet nousevat ylös sillalle. Ilmalan suuntaan menevä kävely- ja pyörätie jatkuu lyhyen tukimuurin verran molempien tukimuurien välissä.
32 lohkoa ja 3 000 kuutiota betonia
Radan viereinen tukimuuri rakennetaan vaiheittain 32 lohkossa. Urakan mittavuudesta kertoo se, että pelkästään muurien maanalaiset anturat nielevät betonia noin 1 600 kuutiota. Varsinaisiin tukimuureihin betonia tulee noin 1 400 kuutiota. Kaikkiaan tukimuureissa on siis noin 3 000 kuutiota eli noin 350 betoniautollisen verran betonia.
Kunkin lohkon valmistumisen ja valumuottien purkamisen jälkeen muurin viereen ajetaan maata ja tien rakennekerrokset. Niiden päälle tulevat Veturien kaistat autoilijoille ja väylät kevyelle liikenteelle.
– Radan varren tukimuuri on 4–9 metriä korkea, mutta tieltä päin katsottuna siitä jää penkereen päälle näkyviin 20 – 30 senttiä. Näkyvän osan päälle asennetaan kaiteet. Pidempi muuri näkyy junamatkustajille ja lyhyempi muuri kävelijöille ja pyöräilijöille lähes kokonaan, kuvailee Rutanen.
Väribetoni tuo tumman sävyn
Joidenkin Veturitien tukimuurien maanpäälliset osat eivät ole tuttua vaaleaa harmaata, vaan yksi niistä saa värikseen hyvin tumman sävyn.
Viitisen vuotta sitten muurit olivat vielä suunnittelijoiden työpöydällä. FCG:n projektipäällikkö Riikka Ger vastasi Veturitien katuympäristösuunnittelusta. Hän kertoo, että ensin Pasilan Triplakeskuksen läheisyyteen oli suunniteltu pieni tukimuuri. Jotta se sopi ilmeeltään lähelle rakennettavaan rakennukseen, käytettiin tukimuurissa mahdollisimman tummaa väribetonia.
– Veturitien pitkän tukimuurin visuaalisen ilmeen suunnittelussa tuli mieleen, josko väribetonia ja samaa väriä voisi käyttää myös tässä muurissa, Ger muistelee.
– Sovimme tilaajan kanssa, että väribetonia voisi käyttää kevyen liikenteen väylän vieressä olevassa muurissa. Siellä ihmisillä olisi aikaa tarkastella sitä läheltä.
Väri rautaoksideista
Väribetoni saa tumman sävynsä värjätystä betonipastasta. Väri on peräisin raudan oksideista.
– Mitä suurempi määrä pastassa on rautaoksideja, sitä tummempi on lopputulos, selittää Lujabetonin aluepäällikkö Miro Harjumäki.
Ominaisuuksiltaan väribetoni on samaa lujaa ja kestävää P-lukubetonia kuin tukimuurin normaali, vaaleanharmaa betoni.
– Väribetonista tekee erityisen sen pinta, joka on hyvin eläväinen. Eri sävyihin vaikuttavat myös muottimateriaalit, työmaalla tehty jälkihoito ja sääolosuhteet. Tästä tulee aivan varmasti tosi upea! Harjumäki iloitsee.
Veturitien vähähiiliset paalulaatat
Kreaten urakoima Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanke on monipuolinen työmaa betonirakentamisen näkökulmasta. Helsingin kaupungin tavoitteena on vähentää työmailla syntyviä hiilidioksidipäästöjä, joten hanke toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana osana Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelmaa.
Mittavan hankkeen paalulaattavaluissa käytetään Lujabetonin kehittämää vähähiilibetonia, joka on tavallista betonia ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
– Kun käytämme paalulaattavaluissa vähähiilibetonia, vähennämme yli 1 000 kuution betonierässä liki 200 000 kg hiilidioksidipäästöjä tavalliseen betoniin verrattuna. Vastaava päästö syntyy, kun ajaa Suomessa 2020 keskimäärin käytössä olevalla autolla 1,25 miljoonaa kilometriä, tietää Kreaten projektipäällikkö Jyrki Perokorpi.
Lue lisää, miten vähähiilinen betonimassa vähentää merkittävästi Veturitien rakentamisen hiilidioksidipäästöjä.
Helsingin Keski-Pasilassa sijaitsevassa Veturitie ja Ratapihakortteli -hankkeessa levennetään Veturitietä Höyrykadun ja Hakamäentien välillä liikenteen sujuvoittamiseksi sekä rakennetaan Ratapihakortteleiden alueelle uusia tontti- ja kokoojakatuja. Urakassa uusitaan myös Veturitien ylikulkusilta sekä rakennetaan Radioportin alikulkusilta. Purku- ja rakennustöitä tehdään vuoden 2023 loppuun asti.