Toukokuussa 2023 alkaneessa urakassa rataosaajamme uusivat yhdessä sillanrakentajiemme kanssa teräsbetonielementteinä kaikkien kuuden ratasillan maatukien laakeripalkit, etumuurit, siipimuurit sekä kansilaatat vesieristyksineen ja reunapalkkeineen.
Urakan aikana rakensimme siltoihin myös uudet huoltokäytävät sekä asensimme kaiteet. Lisäksi Veitikanojan ratasillalla vesipiikksimme vanhan maatuen ja suoritimme manttelointivalun.
Työt etenivät samanaikaisesti kaikilla ratasilloilla, ja korjausurakkaa rytmittivät heinäkuussa ja syyskuussa 2023 olleet ratakatkot, joita ennen toteutimme niihin liittyvät valmistelevat työt, kuten työmaateiden ja nosturipetien rakentamisen. Kolmen 34 tunnin ratakatkon aikana suoritimme kansien purku- ja asennustyöt sekä raiteiden purkamisen ja rakentamisen takaisin.
Työskentelimme sähköistetyllä radalla, mihin haasteellisuutta lisäsi ratasiltojen osittainen purkaminen lyhyiden ratakatkojen aikana vahingoittamatta purkurajan alapuolelle jääviä siltarakenteita. Vaativuutta toi myös Veitikanojan sillan yhteydessä sijainneet kaukolämpöputket.
Ympäristöystävällisyyden edistäminen on osa Kreaten vaativan infrarakentamisen osaamista. Tällä hankkeella käytimme ainoastaan päästövaatimusten mukaisia vähäpäästöisiä koneita ja laitteita, ja käyttämämme öljy oli rikitöntä kevytpolttoöljyä ja biohajoavaa hydrauliöljyä. Kiertotalous oli huomioitu siten, että ratasilloista purettavat betonirakenteet pulveroitiin uusiokäyttöön.
Tilaajana oli Väylävirasto ja urakka-aika 5–10/2023. Urakkahinta oli noin 1,3 miljoonaa euroa.