Santalahden ylikäytäväsilta on 70 metriä pitkä teräsrakenteinen silta, jonka Kreate rakentaa Pispalan valtatieltä Tampere–Seinäjoki-radan yli asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Katettu, 4,1 metriä leveä ristikkosilta luo kaivatun kevyen liikenteen yhteyden Pispalan ja Santalahden kaupunginosien välille parantaen samalla merkittävästi alueiden saavutettavuutta ja mahdollistaen kulun muun muassa Santalahden ratikkapysäkeille.
Sillanrakentajiemme urakka käynnistyy huhtikuussa 2024 tukiseinien ja sillan perustusten rakentamisella. Ylikulkukäytävän teräksisten välitukien asentamisen jälkeen nostamme niiden varaan radan ylle tulevat massiiviset siltalohkot kahden lyhyen rataliikennekatkon aikana elokuussa. Sillan kolmas teräslohko kootaan paikan päällä ja asennetaan kolmannen välituen ja hissi-porrastornin väliin.
Työmaan alla on kaksi sähköistettyä raidetta ja radan huoltotie sekä Ratakatu ja kevyen liikenteen väylä Uranraitti. Lisäksi ylikäytäväsillassa on huomioitu varaus kahdelle lisäraiteelle. Siltatyöt etenevät Tampereen ja Seinäjoen välinen rataliikenne huomioiden tavanomaista ahtaammassa ympäristössä ja lisähaastetta erityisesti nosturityöskentelyyn tuovat myös Pispalanharjun jyrkät maastonmuodot.
Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin erikoispohjarakentamisen ammattilaiset toteuttavat työmaan tukiseinä- ja perustusratkaisut titan-paaluilla ja porapaaluseinillä. Projektissa syntyvät maa- ja kivimassat hyödynnämme paikan päällä työmaalla.
Ylikäytäväsillan rakentaminen on osa Santalahden kaava-alueen kevyen liikenteen yhteyttä Näsijärven rannan elämyspuistosta Paasikiventien ja Tampere-Seinäjoki pääradan yli Pispalan valtatielle. Tilaajana on Tampereen kaupunki ja urakka-aika on 4–10/2024.