Kreate toimii pääurakoitsijana urakassa, johon kuuluu nykyisen sillan purkaminen, työsillan rakentaminen ja purkaminen sekä uuden Mähkönsillan rakentaminen. Kolmesta tarjouksen jättäneestä toimijasta Kreate täytti tilaajana toimivan Lieksan kaupungin korkeat vaatimukset kokonaisurakan toteuttamisesta.
Lieksanjoen nykyisin ylittävä silta on teräsbetoninen kaarisilta, joka puretaan syyskuun loppuun 2025 mennessä. Uusi silta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, jonka pituus on 114 metriä. Hyötyleveys on 11,3 metriä, josta kevyen liikenteen osuus on 3,5 metriä, joten uusi silta on lähes 6,5 metriä edeltäjäänsä leveämpi. Siltaan tulee puulla verhoillut teräskaiteet sekä näyttävä kauko-ohjattava ledivalaistus.
Nykyinen, vuonna 1930 käyttöön otettu kaarisilta on ollut huonon kuntonsa takia käyttökiellossa ajoneuvoliikenteeltä jo yli 10 vuoden ajan ja ollut ainoastaan kävelijöiden ja pyöräilijöiden käytössä. Kaksiaukkoinen silta on perustettu puupaalujen varaan, kun taas uudessa sillassa aukkoja on kolme ja paalutuksessa käytetään teräspaaluja. Alusrakenteiden paalutuksista vastaa Kreaten osaomistajuusyritys KFS Finland Oy:n erikoispohjarakentajat. Lieksanjoen vedenkorkeuden vaihtelut ja virtaamaolosuhteet lisäävät rakentamisen vaativuutta.
Varsinaisten siltatöiden lisäksi Kreate toteuttaa urakka-alueella katurakenteiden ja hulevesiverkoston saneerauksen noin 350 metrin matkalla sekä asfaltointi-, valaistus- ja vihertyöt.
Kun uusi Mähkönsilta otetaan käyttöön viimeistään marraskuun 2026 lopussa, palautuu kaivattu liikenneyhteys Lieksanjoen yli. Kokonaisuudessaan urakka valmistuu vuoden 2026 loppuun mennessä.
Tilaajana on Lieksan kaupunki ja urakka-aika on 4/2025–12/2026. Urakan arvo on noin 5,4 miljoonaa euroa.