Kreaten sillanrakentamisen ja -korjaamisen yksikkö urakoi historiallisen siltahankkeen metroradalla Helsingissä. Rakensimme Kipparlahdessa uuden sillan, liikennekatkon aikana purimme vanhan sillan ja siirsimme tunkkaamalla uuden sillan tilalle. Kyseessä on Suomen metron historian ensimmäinen sillan uusiminen, joka on toteutettu siirtomenetelmällä.
Ainutlaatuinen ja monivaiheinen urakka onnistui tarkalla suunnittelulla ja tiukassa minuuttiaikataulussa. Koko kevään ja kesän ajan tehtiin ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä. Varsinaisen siirtokatkon aikana ammattilaisemme purkivat vanhan sillan kannelta radan ja poistivat sepelit. Tämän jälkeen purimme koko sillan. Uusi 69 metriä pitkä ja 2 400 tonnia painava betonisilta siirrettiin paikoilleen rakentamiamme siirtoratoja pitkin. Siirtoratojen purkamisen jälkeen rakensimme radan takaisin.
Tiukassa aikataulussa jokainen tiesi oman tehtävänsä ja aikaikkunansa työn suorittamiselle. Varsinainen sillan siirtäminen kesti vain tunnin, kun raiteiden ja sepelin poistoon kului 12 työtuntia ja sillan purkamiseen 32 työtuntia. Siirtoratojen rakentaminen vei aikaa noin vuorokauden ja liikennekatkon lopussa rakensimme rataa noin 11 tunnin ajan. Teknisen ja aikataulullisen haastavuuden lisäksi urakka toteutettiin haastavassa ja ahtaassa rakennuspaikassa poikkeuksellisin liikennejärjestelyin.
Tuemme Kreatessa kestävää kehitystä ja tuotamme merkittäviä kustannussäästöjä parantamalla projektien materiaalinhallintaa. Kiertotalousyksikkömme hyödyntää tässä siltatyössä syntynyttä purkubetonia Mäntsälän Ampumaurheilukeskuksen rakentamishankkeessa.
Urakan tilaajana oli Helsingin kaupungin liikennelaitos.