Kreaten väylärakentamisen ammattilaiset rakensivat kahdella urakka-alueella Finnoon kaupunginosan keskustaa, joka muodostuu metroaseman ympärille. Espoon uuden asuinalueen vaiheittaisen rakentamisen ja liikenteen lisäksi urakkaan toivat haasteita muun muassa hyvin vaihtelevat pohjaolosuhteet sekä työskentely tärinäherkkien metro- ja jätetunneleiden läheisyydessä.
Vuoden 2022 loppupuolella avautuneen metroaseman viereen valmistui Finnoonsillan alittava Finnoontorinportin alikulkukäytävä, joka tuli palvelemaan kauppakeskuksen ja metroaseman jalankulkuliikennettä sekä linja-autoliikenteen matkustajia. Alikulkukäytävän kokonaisuuden osalta urakkaamme kuuluivat mm. pohjanvahvistus, tukimuurien rakentaminen ja muut betonirakenteet, kattavasti kiveystöitä kuten graniittilaatoituksen asentaminen sillan sisälle ja porraskäytäviin sekä viherkatosten rakentaminen. Huolellinen suunnittelu ja ammattitaitoinen toteuttaminen olivat avainasemassa, kun paalutimme aivan metroaseman ja tärinäherkkien metrotunneleiden läheisyydessä – lähimmät porapaalut porattiin maahan vain noin metrin päähän asemarakennuksesta. Erityisenä huomioitavana oli lisäksi maan alla kulkeva HSY:n (Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut) jätetunneli.
Finnoontorinportin alikulkukäytävän yhteydessä rakensimme Finnoonsillan itäpuolelle kokonaan uuden portaikon katoksineen. Portaikko johtaa ylös rakentamallemme väliaikaiselle sillalle ja sitä kautta Finnoonsillalle. Samalla toteutimme päällysrakenteet Finnoonsillan länsipuolella lounais–etelä-suunnasta tulevaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunneliin. Sillan länsipuolella pohjoiseen vievään porraskäytävään rakensimme katoksen ja asennamme kiveykset. Lisäksi asensimme eri puolille alikulkukäytävän kokonaisuutta useita kymmeniä polkupyörien runkolukitustelineitä. Alikulkukäytävään rakensimme puupäällysrakenteisen sillan, joka toimii väliaikaisena jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reittinä Finnoonsillan tulevaan leventämiseen asti.
Toteutimme urakassa myös Kaitaantien pohjoisreunan jalankulku- ja pyörätiet ja Finnoonsillan länsipuolen jalkakäytävän valaistuksineen sekä väliaikaisia ja pysyviä bussipysäkkejä.
Väylärakentamisen osaamisemme korostui myös Finnoonsillan ja Kaitaantien risteyksessä, jossa korjasimme yli 5 metrin syvyydessä paalulaattojen alla olevan jätevesiviemärin. Useassa vaiheessa tapahtuva rakentaminen vaati paitsi vahvaa erikoispohjarakentamisen osaamista savisessa ja liejuisessa pohjaolosuhteissa, myös tarkkaa aikatauluttamista ja sujuvaa liikenteensuunnittelua työmaan kohdalla kulkevan autoliikenteen vuoksi. Urakan kaikki teräs- ja betonipaalutukset hoiti Kreaten yhteisyritys KFS Finland.
Finnoon urakka toimi Espoon kaupungin pilottihankkeena Infrakit-projektipankin käyttämisessä. Monipuolisessa väylärakentamisen urakassa hyödynsimme meille tuttua projektipankkia, tietomalleja ja koneohjausta entistä monipuolisemmin nyt myös Espoon kaupungin kanssa.
Finnoosta tavoitellaan kestävän kaupunkirakentamisen edelläkävijää, ja rakentamistamme ohjasivat vähäpäästöiset ja kestävät ratkaisut. Urakassa otettiin huomioon Espoon kaupungin kestävän kehityksen tavoitteet muun muassa käyttämällä maanrakennustyökoneissa ja maansiirtoautoissa ainoastaan uusiutuvia, fossiilittomia polttoaineita sekä siten, että kaikki työmaalla käytettävä sähkö oli uusiutuvaa energiaa ja vähintään yksi työkoneista käytti sähkövoimaa. Lisäksi huomioimme päästöarvot esimerkiksi Finnoontorinportin alikulkukäytävän graniittisissa luonnonkiveysmateriaaleissa.
Tilaajana oli Espoon kaupunki. Urakkahinta oli noin 4 miljoonaa euroa ja urakan toteutusaika oli 1/2022–11/2022.