Kreate Radan urakkaan kuuluu viiden ratavaihteen ja kahden raiteen päällysrakenteiden uusiminen. Samalla tehdään mittavat geometriamuutokset, kun Toijalan suunnan radan geometriaa parannetaan ja sijaintia muutetaan. Urakassa rakennetaan myös tilapäinen matkustajalaituri raiteineen ja valaistuksineen, uusi autolastauslaituri raiteineen sekä toteutukseen liittyvät sähkörata-, vahvavirta- ja maanrakennustyöt. Lisäksi urakkaan kuuluu pistoraiteen viereen tuleva tukimuuri, jonka rakentavat Kreaten siltarakentamisen ammattilaiset.

Onnistuneesti toteutettu ensimmäisen vaiheen urakka mahdollistaa sen, että Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen voidaan aloittaa. Kreaten rataosaajat ryhtyivät omaan urakkaansa maaliskuussa ja he työskentelevät tiiviissä aikataulussa, minkä ansiosta vajaan viikon mittainen ratakatko on toukokuun alkupuolella mahdollinen. Katkon aikana tehdään mm. laajat geometriset alennukset ja rakennetaan 700 metriä rataa tauotta vuoroissa parhaimmillaan yli 40 henkilön voimin.

Koko laajan Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on lisätä raideliikenteen kapasiteettia, parantaa Turun rautatien esteettömyyttä ja turvallisuutta sekä mahdollistaa Turun keskustan maankäytön kehittäminen ja nopea junayhteys Helsingin ja Turun välille.

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tilaajana on Väylävirasto ja koko hankkeen rakennusaika eri urakoineen on 2021–2024. Budjetti on 67,5 miljoonaa euroa, josta vastaavat Väylävirasto ja Turun kaupunki. Kreaten osalta urakka-aika on 3–9/2022 ja urakkasumma 5,2 miljoonaa euroa.

Kreaten rataosaajat toteuttavat mittavan Kupittaa–Turku-ratahankkeen merkittävän aloitusurakan

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Konsankuja 2, Turku

Valmistuminen

09/2022

Projektinjohtaja

Ari Mattsson

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ari Mattsson +358 40 842 1204 ari.mattsson(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Arttu Ketonen +358 40 842 1229 arttu.ketonen(a)kreate.fi

Artikkelit

Maija Kruus projekti-insinööriksi väyläyksikköön

Vahva väylärakentajiemme joukko kasvoi lokakuun alussa, kun rakennustekniikan diplomi-insinööri Maija Kruus aloitti meillä projekti-insinöörinä.Maijalla on monipuolinen kokemus erityisesti suurten hankkeiden parissa, mikä tekee hänestä erinomaisen vahvistuksen vaativan infran rakentajiemme joukkoon.Viimeisimpänä…

Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa

Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden…

Ennätykselliset 10 kuukauden jättivalut ja 70 putkikilometriä – Kreaten poikkeuksellinen maarakennus- ja perustusurakka valmistui Suomen suurimmalla rakennushankkeella

Kreate vastasi Keskon kaikkien aikojen suurimman ja kuutioissa mitattuna Suomen suurimman meneillään olevan rakennushankkeen pohjarakentamisesta ja betonitöistä paalulaattaan asti.Lokakuussa 2022 käynnistynyt maarakennus- ja perustusurakka hakee vertaistaan Kreaten ja koko Suomen…