Kreate toteuttaa haasteellisen ja monivaiheisen Lauritsalan ratasiltaurakan tarkalla suunnittelulla, ainutlaatuisella kalustolla ja vahvalla teknisellä osaamisella, jota siltakonkarimme ovat kerryttäneet useissa vastaavanlaisissa erityisosaamista vaativissa ratasiltahankkeissa. Pelkästään kaudella 2021 Kreatella oli kuusi siirrettävää ratasiltaa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla, jossa urakoimme metrohistorian ensimmäisen siirtomenetelmällä uusitun sillan.
Koko talven ja kevään ajan teemme Lauritsalan ratasillan rakentamisen ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten suunnittelemme siirtoradat, joita pitkin uusi silta siirretään sekä poraamme porapaalut ja teemme sillan teline- ja muottityöt. Varsinaisen siirtokatkon aika koittaa juhannuksena 2022, jolloin puramme vanhan sillan ja siirrämme uuden 96,5 metriä pitkän ja 2 750 tonnia (2 750 000kg) painavan kaukalopalkkisillan tunkkaamalla paikalleen. 48 tunnin ratakatkon aikana edetään tiukassa minuuttiaikataulussa, jolloin jokaisen on tiedettävä tehtävänsä ja aikaikkunansa.
Urakkapaikka sijaitsee Lappeenrannan pohjoispuolella Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella rataosuudella. Haastavuutta tuo myös Lauritsalan ratasillan alapuolella kulkeva vilkasliikenteinen tie. Merkittävä etu sillan toteuttamiseen siirtomenetelmällä on se, että rakentamisen aikaiset liikennehaitat jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos silta rakennetaan paikan päällä. Lauritsalassa sillan siirtoradat suunnitellaan niin, että siirto suoritetaan ajoradan suuntaisesti, minkä ansiosta liikennejärjestelyt ovat huomattavasti helpommin toteutettavissa ja aiheutamme mahdollisimman vähän häiriötä autoilijoille, kävelijöille ja pyöräilijöille.
Lauritsalan eteläisen alikulkusillan rakentaminen kuuluu osaksi Luumäki-Imatra ratahankkeen perusparannusosuuden LUIMA-hanketta.
Urakka-aika on 10/2021–11/2022. Tilaajana on Väylävirasto ja urakka on arvoltaan noin 3,5 miljoonaa euroa.