Kreate toteuttaa haasteellisen ja monivaiheisen Lauritsalan ratasiltaurakan tarkalla suunnittelulla, ainutlaatuisella kalustolla ja vahvalla teknisellä osaamisella, jota siltakonkarimme ovat kerryttäneet useissa vastaavanlaisissa erityisosaamista vaativissa ratasiltahankkeissa. Pelkästään kaudella 2021 Kreatella oli kuusi siirrettävää ratasiltaa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla, jossa urakoimme metrohistorian ensimmäisen siirtomenetelmällä uusitun sillan.

Koko talven ja kevään ajan teemme Lauritsalan ratasillan rakentamisen ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten suunnittelemme siirtoradat, joita pitkin uusi silta siirretään sekä poraamme porapaalut ja teemme sillan teline- ja muottityöt. Varsinaisen siirtokatkon aika koittaa juhannuksena 2022, jolloin puramme vanhan sillan ja siirrämme uuden 96,5 metriä pitkän ja 2 750 tonnia (2 750 000kg) painavan kaukalopalkkisillan tunkkaamalla paikalleen. 48 tunnin ratakatkon aikana edetään tiukassa minuuttiaikataulussa, jolloin jokaisen on tiedettävä tehtävänsä ja aikaikkunansa.

Urakkapaikka sijaitsee Lappeenrannan pohjoispuolella Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella rataosuudella. Haastavuutta tuo myös Lauritsalan ratasillan alapuolella kulkeva vilkasliikenteinen tie. Merkittävä etu sillan toteuttamiseen siirtomenetelmällä on se, että rakentamisen aikaiset liikennehaitat jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos silta rakennetaan paikan päällä. Lauritsalassa sillan siirtoradat suunnitellaan niin, että siirto suoritetaan ajoradan suuntaisesti, minkä ansiosta liikennejärjestelyt ovat huomattavasti helpommin toteutettavissa ja aiheutamme mahdollisimman vähän häiriötä autoilijoille, kävelijöille ja pyöräilijöille.

Lauritsalan eteläisen alikulkusillan rakentaminen kuuluu osaksi Luumäki-Imatra ratahankkeen perusparannusosuuden LUIMA-hanketta.

Urakka-aika on 10/2021–11/2022. Tilaajana on Väylävirasto ja urakka on arvoltaan noin 3,5 miljoonaa euroa.

Kreaten sillanrakentamisen ja sillankorjaamisen konkarit urakoivat ennätyksellisen siltahankkeen, kun rakennamme Suomen pisimmän siirtomenetelmällä toteutettavan ratasillan Lauritsalaan Lappeenrantaan.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Hyötiöntie, Lappeenranta

Valmistuminen

11/2022

Projektinjohtaja

Ari Välimaa

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ari Välimaa +358 400 792 472 ari.valimaa(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Petri Laitinen +358 50 573 0819 petri.laitinen(a)kreate.fi

Artikkelit

Tanja Kela aloitti ratarakentamisen projekti-insinöörinä

Rakennusmestari (AMK) ja tradenomi (AMK) Tanja Kela on aloittanut projekti-insinöörinä ratayksikössä. – Ensimmäisen kerran olin työmaatehtävissä Tripla-hankkeella Pasilassa, ja sen jälkeen muutaman toimistossa vietetyn vuoden jälkeen halusin takaisin työmaalle, koska viihdyin…

Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella – Uusin urakkasopimus allekirjoitettiin maaliskuussa

Kreate on rakentanut kuutta urakkaa Helsinki-Riihimäki-ratahankkeella. Ensimmäiset kolme urakkaa ovat jo valmistuneet, ja kolmen osalta työt ovat vielä käynnissä. Viimeisin noin kahden miljoonan euron urakkasopimus allekirjoitettiin Väyläviraston kanssa maaliskuun alussa.…

Kreatelle Ruotsissa töitä yli kuudella miljoonalla eurolla – strategista laajentumista maantieteellisesti

Kreate Sverige on alkuvuodesta voittanut useita uusia urakoita, joiden yhteissumma kohoaa 72 miljoonaan kruunuun eli 6,5 miljoonaan euroon. Yksi urakoista nousee ylitse muiden, koska se sijaitsee Uumajassa laajentaen Kreate Sverigen…