Kreate toteuttaa haasteellisen ja monivaiheisen Lauritsalan ratasiltaurakan tarkalla suunnittelulla, ainutlaatuisella kalustolla ja vahvalla teknisellä osaamisella, jota siltakonkarimme ovat kerryttäneet useissa vastaavanlaisissa erityisosaamista vaativissa ratasiltahankkeissa. Pelkästään kaudella 2021 Kreatella oli kuusi siirrettävää ratasiltaa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla, jossa urakoimme metrohistorian ensimmäisen siirtomenetelmällä uusitun sillan.

Koko talven ja kevään ajan teemme Lauritsalan ratasillan rakentamisen ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten suunnittelemme siirtoradat, joita pitkin uusi silta siirretään sekä poraamme porapaalut ja teemme sillan teline- ja muottityöt. Varsinaisen siirtokatkon aika koittaa juhannuksena 2022, jolloin puramme vanhan sillan ja siirrämme uuden 96,5 metriä pitkän ja 2 750 tonnia (2 750 000kg) painavan kaukalopalkkisillan tunkkaamalla paikalleen. 48 tunnin ratakatkon aikana edetään tiukassa minuuttiaikataulussa, jolloin jokaisen on tiedettävä tehtävänsä ja aikaikkunansa.

Urakkapaikka sijaitsee Lappeenrannan pohjoispuolella Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella rataosuudella. Haastavuutta tuo myös Lauritsalan ratasillan alapuolella kulkeva vilkasliikenteinen tie. Merkittävä etu sillan toteuttamiseen siirtomenetelmällä on se, että rakentamisen aikaiset liikennehaitat jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos silta rakennetaan paikan päällä. Lauritsalassa sillan siirtoradat suunnitellaan niin, että siirto suoritetaan ajoradan suuntaisesti, minkä ansiosta liikennejärjestelyt ovat huomattavasti helpommin toteutettavissa ja aiheutamme mahdollisimman vähän häiriötä autoilijoille, kävelijöille ja pyöräilijöille.

Lauritsalan eteläisen alikulkusillan rakentaminen kuuluu osaksi Luumäki-Imatra ratahankkeen perusparannusosuuden LUIMA-hanketta.

Urakka-aika on 10/2021–11/2022. Tilaajana on Väylävirasto ja urakka on arvoltaan noin 3,5 miljoonaa euroa.

Kreaten sillanrakentamisen ja sillankorjaamisen konkarit urakoivat ennätyksellisen siltahankkeen, kun rakennamme Suomen pisimmän siirtomenetelmällä toteutettavan ratasillan Lauritsalaan Lappeenrantaan.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Hyötiöntie, Lappeenranta

Valmistuminen

11/2022

Projektinjohtaja

Ari Välimaa

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ari Välimaa +358 400 792 472 ari.valimaa(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Petri Laitinen +358 50 573 0819 petri.laitinen(a)kreate.fi

Artikkelit

Maija Kruus projekti-insinööriksi väyläyksikköön

Vahva väylärakentajiemme joukko kasvoi lokakuun alussa, kun rakennustekniikan diplomi-insinööri Maija Kruus aloitti meillä projekti-insinöörinä.Maijalla on monipuolinen kokemus erityisesti suurten hankkeiden parissa, mikä tekee hänestä erinomaisen vahvistuksen vaativan infran rakentajiemme joukkoon.Viimeisimpänä…

Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa

Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden…

Ennätykselliset 10 kuukauden jättivalut ja 70 putkikilometriä – Kreaten poikkeuksellinen maarakennus- ja perustusurakka valmistui Suomen suurimmalla rakennushankkeella

Kreate vastasi Keskon kaikkien aikojen suurimman ja kuutioissa mitattuna Suomen suurimman meneillään olevan rakennushankkeen pohjarakentamisesta ja betonitöistä paalulaattaan asti.Lokakuussa 2022 käynnistynyt maarakennus- ja perustusurakka hakee vertaistaan Kreaten ja koko Suomen…