Kreaten sillanrakentamisen ammattilaiset toteuttavat Lattomerenojan eli Suntinojan ratasillan perusparannuksen Porissa. Siirtomenetelmällä tehtävä siltahanke käynnistyi kesäkuussa 2021, jolloin varsinaisen ratasillan viereen rakennettiin työsilta. Sen lisäksi työmaalle tehtiin siirtorata, jota pitkin uusi ratasilta siirrettiin paikoilleen.

Siirtovaihe toteutettiin syyskuun viimeisenä viikonloppuna tiukassa aikataulussa Pori–Mäntyluoto-radan raideliikenteen 56 tunnin katkon aikana. Siirtämisen jälkeen työt kohteessa jatkuivat radan rakentamisella sekä työsillan ja siirtoradan purkamisella.

Lattomerenojan uusi ratasilta on 23 metriä pitkä. 650 tonnia painavaa siltaa siirrettiin 12 metrin verran. Monivaiheisessa urakassa kiertotalous on huomioitu siten, että vanhan sillan teräkset myydään romuksi ja sillan muottipuutavara toimitetaan jatkokäyttöön energiapuuksi.

Urakan arvo on noin 1,7 miljoonaa euroa ja tilaajana on Väylävirasto.

IMG 7154

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Pinomäentie, Pori

Valmistuminen

11/2021

Projektinjohtaja

Timo Hirvasmaa

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Timo Hirvasmaa +358 400 627 461 timo.hirvasmaa(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö Mikko Heija +358 45 262 4226 mikko.heija(a)kreate.fi

Artikkelit

Metron historian ensimmäinen ratasillan uusiminen siirtomenetelmällä onnistui aikataulussa – hyvä ennakkosuunnittelu takasi onnistuneen lopputuloksen

Ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä tehtiin kuitenkin koko kevään ja kesän ajan. – Kipparlahden metrosillan onnistunut uusiminen siirtomenetelmällä vaati huolellista ennakkosuunnittelua ja monia työvaiheita ennen varsinaista sillan siirtoa. Työt myös jatkuvat…

TYL Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen: Suomen pisimmän sillan, Kruunuvuorensillan rakentaminen alkaa lokakuussa

Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymä Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen Kruunusillat-hankkeesta Helsingin kaupungin kanssa. Urakkaan kuuluu Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävän Kruunuvuorensillan ja Korkeasaaren ja Nihdin yhdistävän Finkensillan rakentaminen sekä Korkeasaaren esirakentamistöitä. Monivuotisen…

Maija Kruus projekti-insinööriksi väyläyksikköön

Vahva väylärakentajiemme joukko kasvoi lokakuun alussa, kun rakennustekniikan diplomi-insinööri Maija Kruus aloitti meillä projekti-insinöörinä.Maijalla on monipuolinen kokemus erityisesti suurten hankkeiden parissa, mikä tekee hänestä erinomaisen vahvistuksen vaativan infran rakentajiemme joukkoon.Viimeisimpänä…