Sillanrakentamisen ja -korjaaminen yksikkö uusii Miemolan huonokuntoisen kahden raiteen alikulkusillan siirtomenetelmällä. Rakennamme uuden sillan, puramme vanhan sillan ja teemme radan päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetyöt sekä maantieliikennejärjestelyt.
Ennen varsinaista ratakatkoa Miemolassa tehdään valmistelevia töitä, kuten louhitaan, porapaalutetaan, rakennetaan siirtoradat ja tehdään teline, muotti- ja raudoitustyöt, joiden jälkeen ovat vuorossa sillankannen betonointi, jännitys, vesieristys ja suojabetonointi.
Uusi silta on jännitetty betoninen ulokekaukalopalkkisilta, joka on 74 metriä pitkä ja painoa sillä on 2 500 tonnia (2 500 000 kg). Silta siirretään tunkkaamalla paikalleen juhannuksena ratakatkon aikana, jolloin Turuntie suljetaan työmaan kohdalta ja autoliikenne siirretään kiertotielle. Uusimme ratasillan vankalla osaamisella, jota meille on kertynyt useista erityisosaamista vaativista ratasiltahankkeista. Pelkästään kaudella 2021 Kreate toteutti kuusi sillansiirtoprojektia Suomen juna- ja metrorataverkolla.
Teknisen ja aikataulullisen vaativuuden lisäksi urakkaan ovat tuoneet haastetta porapaalutus sekä suunniteltua laajemmat louhintatyöt vilkkaan juna- ja autoliikenteen ääressä. Paalutuksista vastasi Kreaten yhteisyritys KFS Finland.
Miemolan projektin yhteydessä Kreate kunnostaa Viialanjoen ratasillan teräsrakenteen hiekkapuhaltamalla ja maalaamalla, saumaa kiviainesaumat ja siistii keilat. Juhannuksen ratakatkon aikana uusimme vesieristyksen ja kaiteet sekä huollamme tippuputket.
Urakka-aika on 1/2022 – 9/2022. Töiden tilaaja on Väylävirasto ja urakkasumma on yhteensä noin 3,7 miljoonaa euroa.