Nokian kaupunki selvitti vuonna 1957 valmistuneen Emäkosken sillan rakenteiden kuntoa. Kuntotutkimusten mukaan mm. sillan tukirakenteissa oli merkittäviä raudoituksen ruostevaurioita sekä betonirapautumia. Myös sillan vedeneritys oli puutteellinen, mikä aiheutti lisävaurioita betonirakenteisiin.

Urakassa purettiin ensin sillan läntinen puoli ja tilalle rakennettiin uusi silta, minkä jälkeen liikenne siirrettiin kokonaisuudessaan uudelle sillalle. Tämän jälkeen oli vuorossa itäisen sillan puolikkaan purkaminen ja uuden rakentaminen tilalle. Urakkakokonaisuuteen kuului myös tukiseinien ja työnaikaisten sillakkeiden rakentaminen itäisen sillan molempiin päihin sekä tiiviin telinesillan rakentaminen paalujen varaan Nokianvirtaan, jotta sekä vanhan sillan purkaminen että uuden sillan rakentaminen onnistuivat turvallisesti. Nokia Oyj:n omistaman kuljetinrakennetta purettiin noin 100 metrin matkalta uusien siltarakenteiden vaatiman tilan vuoksi.

Liikennejärjestelyt kevyen liikenteen osalta muuttuivat rakentamisen edetessä ja yksi väylä sillan yli pidettiin avoinna jalankulkijoille ja pyöräilijöille koko hankkeen ajan.

Emäkosken silta ylittää Nokianvirran ja on yksi kaupungin pääväylistä, missä kulkee yli 16 000 autoa vuorokaudessa. Se on tärkeä yhteys Nokian keskustan liikenteelle. Työn toteuttaminen kaksiosaisesti mahdollisti liikenteen sujumisen koko urakka-ajan. Vilkas Emäkoskentie johtaa Nokian keskustasta Vt12:lle. Lähialueella sijaitsee merkittävän runsaasti asutusta, erilaista teollisuutta ja muuta liiketoimintaa.

Hankkeen arvo oli 6,5 miljoonaa euroa. Rakennuttajana ja tilaajana toimi Nokian kaupunki ja toteutusaika oli 8/2018 – 7/2020.

Emakosken silta

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Emäkoskentie,
Nokia

Valmistuminen

07/2020

Projektinjohtaja

Jari Humalajoki

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Jari Humalajoki +358 400 437 884 jari.humalajoki@kreate.fi
Juha Valjakka +358 400 491 590 juha.valjakka(a)kreate.fi

Artikkelit

Maija Kruus projekti-insinööriksi väyläyksikköön

Vahva väylärakentajiemme joukko kasvoi lokakuun alussa, kun rakennustekniikan diplomi-insinööri Maija Kruus aloitti meillä projekti-insinöörinä.Maijalla on monipuolinen kokemus erityisesti suurten hankkeiden parissa, mikä tekee hänestä erinomaisen vahvistuksen vaativan infran rakentajiemme joukkoon.Viimeisimpänä…

Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa

Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden…

Ennätykselliset 10 kuukauden jättivalut ja 70 putkikilometriä – Kreaten poikkeuksellinen maarakennus- ja perustusurakka valmistui Suomen suurimmalla rakennushankkeella

Kreate vastasi Keskon kaikkien aikojen suurimman ja kuutioissa mitattuna Suomen suurimman meneillään olevan rakennushankkeen pohjarakentamisesta ja betonitöistä paalulaattaan asti.Lokakuussa 2022 käynnistynyt maarakennus- ja perustusurakka hakee vertaistaan Kreaten ja koko Suomen…