Nokian kaupunki selvitti vuonna 1957 valmistuneen Emäkosken sillan rakenteiden kuntoa. Kuntotutkimusten mukaan mm. sillan tukirakenteissa oli merkittäviä raudoituksen ruostevaurioita sekä betonirapautumia. Myös sillan vedeneritys oli puutteellinen, mikä aiheutti lisävaurioita betonirakenteisiin.
Urakassa purettiin ensin sillan läntinen puoli ja tilalle rakennettiin uusi silta, minkä jälkeen liikenne siirrettiin kokonaisuudessaan uudelle sillalle. Tämän jälkeen oli vuorossa itäisen sillan puolikkaan purkaminen ja uuden rakentaminen tilalle. Urakkakokonaisuuteen kuului myös tukiseinien ja työnaikaisten sillakkeiden rakentaminen itäisen sillan molempiin päihin sekä tiiviin telinesillan rakentaminen paalujen varaan Nokianvirtaan, jotta sekä vanhan sillan purkaminen että uuden sillan rakentaminen onnistuivat turvallisesti. Nokia Oyj:n omistaman kuljetinrakennetta purettiin noin 100 metrin matkalta uusien siltarakenteiden vaatiman tilan vuoksi.
Liikennejärjestelyt kevyen liikenteen osalta muuttuivat rakentamisen edetessä ja yksi väylä sillan yli pidettiin avoinna jalankulkijoille ja pyöräilijöille koko hankkeen ajan.
Emäkosken silta ylittää Nokianvirran ja on yksi kaupungin pääväylistä, missä kulkee yli 16 000 autoa vuorokaudessa. Se on tärkeä yhteys Nokian keskustan liikenteelle. Työn toteuttaminen kaksiosaisesti mahdollisti liikenteen sujumisen koko urakka-ajan. Vilkas Emäkoskentie johtaa Nokian keskustasta Vt12:lle. Lähialueella sijaitsee merkittävän runsaasti asutusta, erilaista teollisuutta ja muuta liiketoimintaa.
Hankkeen arvo oli 6,5 miljoonaa euroa. Rakennuttajana ja tilaajana toimi Nokian kaupunki ja toteutusaika oli 8/2018 – 7/2020.