Väyläviraston tilaamaan Suunnittele ja toteuta -urakkaan kuuluu Mäntyniemen alikulkusillan ja Lohitien alikulkukäytävän rakentamissuunnittelu ja rakentaminen Ylivieska–Iisalmi-rataosalla. Kreaten ammattilaiset vastaavat toteutuksesta sekä yhdessä Sundström Ab Oy:n kanssa suunnittelusta.
Monivaiheisessa siirtomenetelmällä toteutettavassa urakassa korostuu tarkka suunnittelu, ainutlaatuinen kalusto ja vahva tekninen osaaminen. Kevään 2025 aikana teemme ratasiltojen rakentamisen ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten siirtoratojen suunnittelua, pora- ja lyöntipaalutukset sekä teline- ja muottityöt. Siltojen rakentaminen etenee samanaikaisesti tehokkaassa aikataulussa ja varsinaiset siirrot ovat vuorossa elo–syyskuussa 2025. Ensin siirrämme Lohitien alikulkukäytävän tiukan 24 tunnin rataliikennekatkon aikana ja tuosta muutaman vuorokauden kuluttua Mäntyniemen alikulkusillan niin ikään 24 tunnin rataliikennekatkon aikana.
Mäntyniemien alikulkusilta tulee olemaan noin 37 metriä pitkä ja noin 700 tonnia painava. Sen läheisyyteen rakennamme 27-metrisen Lohitien alikulkukäytävän, jolla on painoa noin 500 tonnia. Molemmat sillat perustetaan maanvaraisiksi samoin kuin siltojen siirtoradat. Haastavassa siltaurakassa etenemme yhteistyössä osakkuusyrityksemme KFS Finlandin kanssa heidän hoitaessa siltojen pora- ja lyöntipaalutukset sekä siltapaikkojen kallio-olosuhteisiin liittyvän geosuunnittelun sekä mahdollisen kallion injektoinnin.
Mäntyniemen ja Lohitien ratasiltojen rakentaminen on osa hanketta, jossa parannetaan tasoristeysturvallisuutta poistamalla kolme tasoristeystä. Suunnittele ja toteuta -urakkaan kuuluu lisäksi runsaasti maarakennustöitä sekä tie- ja kuivatusjärjestelyitä, joista vastaa Sundström.
Tilaajana on Väylävirasto/Sundström, urakka-aika on 4/2025–5/2026.