Kreaten silta-ammattilaisten rakentama Koiviston uusi silta tulee olemaan 120 metriä pitkä liittorakenteinen teräksinen jatkuva palkkisilta ja Pikkuhaaran silta 60 metriä pitkä jännitetty betoninen jatkuva ulokepalkkisilta. Molemmat sillat rakennetaan 15,3 metriä leveiksi. Niiden alituskorkeudet ja virtausaukot pysyvät samanlaisina kuin vanhoissa silloissa.

Aloitimme Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimisen marraskuussa 2024. Rakennamme uudet sillat nykyisten siltojen paikalle, joten ensin rakennamme Kokemäenjoen ja sen haaran Kirkkojuovan yli väliaikaiset sillat nykyisten siltojen viereen. Väliaikaiset sillat toimivat kiertoreittinä liikenteelle uusien siltojen rakentamisen ajan. Aloitimme työt paalutuksilla, joiden varaan toteutamme väliaikaiset sillat.

Hankealueen pohjaolosuhteet ovat pehmeät, mikä tuo lisähaastetta hankkeelle. Koiviston siltaan suunnitellut 70-metriset putkipaalut ovat pohjaolosuhteet huomioon ottaen yksi vaativimmista työvaiheista. Vaativuutta tuo myös rakentaminen virtaavaan vesistöön, ja työsuunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota muun muassa jäiden lähtemiseen ja mahdollisiin tulviin.

Toteutamme sillat resurssitehokkaasti, mikä tarkoittaa muun muassa vanhojen siltojen materiaalien hyödyntämistä rakentamisen aikana: kun olemme saaneet vanhat sillat purettua, käytämme purkubetonin paalulaatan päälle tulevien penkereiden rakentamisessa. Toimitamme myös vanhojen siltojen teräsrakenteet ja harjateräkset pois, jotta ne voidaan sulattaa uusiokäyttöön.

Hankkeen tilaajana ovat Väylävirasto ja hankeaika on 11/2024–12/2025 . Urakan arvo on noin 9,3 miljoonaa euroa.

Kreate uusi Koiviston ja Pikkuhaaran sillat valtatiellä 11 Porin ja Ulvilan alueella.

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Tampereentie 88, Ulvila

Valmistuminen

12/2025

Projektinjohtaja

Ville Lehtonen

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ville Lehtonen +358 40 764 6520 ville.lehtonen(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö Mauri Tommiska +358 40 635 2112 mauri.tommiska(a)kreate.fi

Artikkelit

Janne Oksala työpäälliköksi sähkörata- ja turvalaitepuolen projekteihin

Rata-ammattilaisten joukkomme on entistä vahvempi, kun sähkövoimatekniikan insinööri Janne Oksala aloitti työpäällikkönä sähkörata- ja turvalaitepuolella. – Olen siitä onnekkaassa asemassa, että kaikkien näiden vuosien aikana olen saanut kattavan kokonaisnäkemyksen rautateistä, mutta nyt on ollut mukava…

Käytetystä hiekoitushiekasta seulotaan kierrätystuote Kreaten kiertotalousalueella

Vaativan infran rakentaja Kreate on jo vuosia ollut aktiivinen kiertotalouden edistäjä. Viimeisin virstanpylväs saavutettiin tammikuussa 2025, kun yhtiö sai omalla kiertotalousalueellaan seulotulle hiekoitushiekalle Ei enää jätettä -statuksen tiettävästi ensimmäisenä rakennusalan…

Antti Karjalainen aloitti ratarakentamisen työmaapäällikkönä

Rataosaajien joukkomme vahvistui edelleen, kun rakennusinsinööri (AMK) Antti Karjalainen aloitti Kreatella. Antti työskentelee mittavalla Tampereen henkilöratapiha -hankkeella vastaten työmaapäällikkönä ratarakentamisen tehtävistä. Hänellä on monipuolinen tausta erilaisten hankkeiden parista niin radalla,…