Vantaan ratikka on historian ensimmäinen Vantaalle toteutettava pikaraitiotie. Ratikkareitin pituus on 19 kilometriä, ja se kulkee Mellunmäen metroasemalta Helsingin puolelta Länsimäen ja Hakunilan kautta Tikkurilaan ja sieltä Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Ratikkahanke on jaettu kahteen osaan: itäosaan kuuluu osuus Mellunmäestä Tikkurilaan ja länsiosaan osuus Tikkurilasta lentoasemalle.

Lokakuun lopussa 2024 käynnistyneessä kehitysvaiheessa Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä suunnittelee Vantaan ratikan itäosan rakentamisen yhdessä Vantaan kaupungin sekä suunnittelijaosapuolten AFRY:n, Swecon ja WSP:n kanssa.

Itäosan rakentamishankkeeseen välillä Tikkurila–Mellunmäki kuuluu raitiotiejärjestelmän lisäksi pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalkakäytävät sekä maanalainen infra, kuten vesihuoltolinjat sekä pohjanvahvistukset. Lisäksi itäosalla toteutetaan uusia siltoja muun muassa Kehä III:n ja Porvoonväylän yli. Uudet itäosan raitiotiepysäkit ovat Kuusikko, Lahdenväylä, Kaskela, Hakunila, Hepokuja, Vaarala, Kuussilta, Fazerila, Rajakylä ja Länsimäki.

Rakentamisen arvioidaan alkavan heti kehitysvaiheen jälkeen keväällä 2025 ja kaupallisen liikenteen vuonna 2029. Vantaan kaupunki tekee myöhemmin erillisen päätöksen hankkeen toteutusvaiheeseen siirtymisestä. Vantaan kaupungin lisäksi ratikka-allianssin tilaajina toimii myös HSY, joka uusii infratöiden yhteydessä vesihuoltoa. Itäosan allianssissa tilaajana on Vantaan kaupungin ja HSY:n lisäksi myös Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.

Vantaan ratikan allianssihankinnan kokonaisarvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta itäosan hankinnan arvo on 217 miljoonaa euroa. Kreaten rakentamisvaiheen osuus on noin 105 miljoonaa euroa.

Havainnekuva: Vantaan kaupunki

Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä suunnittelee Vantaan ratikan itäosan rakentamisen. Havainnekuva: Vantaan kaupunki

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Valmistuminen

04/2025

Projektinjohtaja

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Apulaisprojektipäällikkö Sami Kari +358 400 157 947 sami.kari(a)kreate.fi

Artikkelit

Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa

Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on…

Jussi Timonen pohja- ja insinöörirakentamisen työpäälliköksi

Pohja- ja insinöörirakentajiemme uusin vahvistus on rakennusmestari Jussi Timonen, joka on aloittanut työpäällikkönä. Hän keskittyy Kreatella erityisesti Pirkanmaan vaativiin pohjarakentamisen kohteisiin. Jussin työhistoriasta löytyy monipuolisesti rakentamisen projekteja ensin muutaman vuoden…

40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt

Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen…