Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy teki elokuussa 2023 sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kehitysvaiheesta Akseli-nimisen ryhmittymän kanssa. Kreate oli ryhmittymään kuuluvan päätoteuttaja Skanskan kumppani niin kilpailutus- kuin kehitysvaiheessa ja joulukuussa 2024 allekirjoitetun toteutusvaiheen sopimuksen myötä yhteistyö jatkuu.
Sopimuksen mukaisesti toteutamme hankkeen rata- ja sähköratatyöt, vaihteiden ohjausjärjestelmän sekä kiertotalouden ratkaisut. Rakennamme reippaat 5 300 raidemetriä ja 50 vaihdetta rakennekerroksineen paalulaatasta ylöspäin. Lisäksi hankimme varikolle tarvittavat laitteet, kuten pyöräsorvin, pyörien mittalaitteen sekä upotettavat vaununostimet raitiovaunujen huoltoa varten. Urakkaan kuuluu myös tietoliikenneverkon laitteiden hankintaa ja asentamista.
Kreaten osuus Koskelan varikkohankkeen sähköradan rakentamisesta on merkittävä. Se pitää sisällään ajolankajärjestelmän rakentamisen koko varikon alueella, tasasähkökojeiston toteuttamisen varikon ja linjan sähkönsyöttöön, ratasähkön syöttö- ja paluuvirtakaapeloinnit sekä ratajohdonohjausjärjestelmän toteuttamisen.
Hankkeelle on asetettu kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, ja Kreaten kiertotalousosaamisen hyödyntäminen hankkeessa tukee myös tilaajan tavoitetta ympäristövastuullisten rakentamisenhankkeiden edistämisestä. Allianssiurakassa on asetettu ympäristötavoitteet Kreaten urakkaan kuuluvan kiertotalouden lisäksi hiilipäästöille, energiaratkaisuille ja ympäristösertifioinnille.
Yksi kestävää kehitystä edistävä osa-alue on kierrätysmateriaalien ja purkujätteen hyötykäyttö. Kreaten kiertotalouskokonaisuus sisältää myös vanhan Koskelan varikon purkutyöt. Hyödynnämme purkumateriaalit mahdollisimman laajasti hankkeella esimerkiksi murskaamalla betonin paikan päällä ja käyttämällä sen rakennekerroksissa sekä toimittamalla teräkset uusiokäyttöön.
Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on 282,4 miljoonaa euroa. Kreaten sopimuksen arvo on 58 miljoonaa euroa.
Koskelan varikon rakentaminen alkoi tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella, ja Kreaten osalta toteutusvaihe kestää vuoden 2028 loppuun. Uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.
Havainnekuva: Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy