Kreaten silta- ja rata-ammattilaiset yhdistivät tietonsa ja taitonsa, kun syyskuun viimeisenä viikonloppuna urakoitiin jopa kahden ratasiltahankkeen erittäin merkittävät vaiheet. 56 tunnin ratakatko mahdollisti hankkeiden huipentumat sekä Luvianpuistokadun alikulkusillalla että Lattomerenojan ratasillalla.
Perusparannuksella lisää vuosia Luvianpuistokadun alikulkusillalle
Porin keskustan eteläpuolella sijaitseva Luvianpuistokadun siltahanke alkoi syyskuun alussa ja viime viikolla se eteni perusparannuksiin liittyvää ratakatkoa valmisteleviin vaiheisiin.
”Ratakatkon aikana siltapuolen osaajat uusivat ratasillan kannen vesieristyksen ja liikuntasaumat. Sen lisäksi pesimme ja ”puuteroimme” sillan betonipintoja”, työpäällikkö Timo Hirvasmaa kertoo.
Raideliikenteen katkoksen aikana Kreate Rata pääsi oman erikoisosaamisensa pariin. Luvianpuistokadun sillalla se tarkoitti mm. radan ja vaihteiden purkamista ja sepelitöitä.
”Radanrakennustöitä teimme vuorokauden ympäri ja esimerkiksi lauantain aikana seitsemän hengen tiimimme hioi kaikkiaan 66 vaihteiden ja rataelementtien kiskonpäätä. Kun siltapuoli oli saanut vesieristyksen valmiiksi, rakensimme junaradan takaisin alkuperäiselle paikalle”, kertaa ratarakentamisen töistä vastannut työnjohtaja Jani Seppälä.
”Kun siltapuoli oli saanut vesieristyksen valmiiksi, rakensimme junaradan takaisin alkuperäiselle paikalle”, kertaa ratarakentamisen töistä vastannut työnjohtaja Jani Seppälä.
Luvianpuistokadun ylittävällä sillalla kulkee Mäntyluotoon menevä raide ja raiteen vaihde. Parannustyö on osa Väyläviraston Pori–Mäntyluoto-radan perusparannushanketta, jolla varmistetaan muun muassa Porin satamien tavaraliikenteen sujuvuus.
”Perusparannus tuo keskeisellä paikalla sijaitsevalle sillalle lisää elinvuosia. Työ oli järkevä tehdä nyt, kun on muutenkin ratakatko radalla”, lisää Hirvasmaa.
Luvianpuistokadun alikulkusillan hanke valmistuu lokakuun loppuun mennessä ja tilaajana on Väylävirasto.
Lattomerenojan silta uusittiin siirtämällä
Saman ratakatkon aikana Kreate uusi myös Lattomerenojan eli Suntinojan ratasillan, joka sijaitsee muutama kilometri Luvianpuistokadun ratasillasta Mäntyluotoon päin. Lattomerenojan sillan perusparannus on monivaiheinen hanke, joka käynnistyi kesäkuussa 2021 varsinaisen ratasillan viereen rakennettavalla työsillalla.
”Työsillan lisäksi työmaalle rakennettiin siirtorata, jota pitkin uusi ratasilta siirrettiin syyskuun viimeisenä viikonloppuna paikoilleen. Siirtämisen jälkeen työt kohteessa jatkuivat radan rakentamisella sekä työsillan ja siirtoradan purkamisella”, kuvailee työmaapäällikkö Mikko Heija.
Siirtomenetelmällä rakennettu silta on 23 metriä pitkä, ja 650 tonnia painavaa siltaa siirrettiin 12 metrin verran. Vanhan sillan teräkset myydään romuksi ja sillan muottipuutavara toimitetaan jatkokäyttöön energiapuuksi.
”Vanhan sillan kiviset maatuet olivat oletettua sitkeämmät. Tämä aiheutti myös ponttiseinän linjan siirtämisen. Viivästys ei kuitenkaan vaikuttanut kokonaisaikatauluun, vaan urakka eteni seuraavana päivänä suunnitelmien mukaan”, Heija kertaa.
Siirtomenetelmällä rakennettu silta on 23 metriä pitkä, ja 650 tonnia painavaa siltaa siirrettiin 12 metrin verran.
Lattomerenojan urakkaan kuului myös radan kiskojen ja pölkkyjen uusiminen 580 metrin matkalta sekä radan korkeusviivojen nosto enimmillään noin 500 mm. KFS Finland porasi porapaalut siltaa varten ja työsillat sekä siirtoradat paalutettiin Kreaten omalla kalustolla. Loppulyönnit tehtiin uudella Movaxin paalutusvarasaralla.
Väyläviraston tilaama Lattomerenojan hanke valmistuu kokonaisuudessaan marraskuun loppuun mennessä.
Tutustu muihin mielenkiintoisiin siltahankkeisiimme, joissa hyödynnämme vuosikymmenien aikana kertynyttä kokemustamme:
Metron historian ensimmäinen sillan rakentaminen siirtomenetelmällä
Helsingin Veturitie ja Ratapihakorttelit