Ensimmäisen vaiheen hankkeessa Etelä-Pohjanmaan valtaväylälle rakennettiin uudet keskikaiteelliset ohituskaistat Atrian eritasoliittymän ja Hipintien väliselle osuudelle sekä Muurimäen ja Patruunatehtaantien väliselle osuudelle. Lisäksi Atrian eritasoliittymää parannettiin, Muurimäen kohdalle rakennettiin uusi eritasoliittymä ja rakennettiin uusi Patruunatehtaan alikulkukäytävä sekä tehtiin melusuojauksia ja toteutettiin uusi tievalaistus. Työyhteenliittymänä toteutetun hankkeen ansiosta valtatiellä 19 Seinäjoki–Lapua-väli sujuvoitui ja liikenneturvallisuus parani.
Kehitysvaiheen yksi aikaa vievimmistä suunnittelutöistä oli Atrian vesi- ja jätevesilinjojen ratkaisut, joilla taattiin vesihuollon häiriötön toiminta. Turvallisuutta puolestaan lisäsi Muurinmäen eritasoliittymän tasoparannus, kun sillasta rakennettiin alkuperäistä suunnitelmaa leveämpi. Leveämmällä sillalla isommatkin ajoneuvot pystyivät kohtaamaan toisensa turvallisesti. Lisäksi idea Atrian eritasoliittymän länsipuolen rampin hyödyntämisestä rinnakkaistiessä toi rakentamiseen kustannussäästöjä. Muurimäen sillan paalutuksista vastasi Kreaten yhteisomistusyritys KFS Finlandin erikoispohjarakentamisen ammattilaiset.
Kiertotalous huomioitiin monella tavalla, kuten hyödyntämällä hankkeella syntyviä massoja teiden ja liittymien rakentamisessa. Kun massoja ei tarvinnut liikuttaa matkojen päähän, hiilidioksidipäästöt vähenivät. Lisäksi korvasimme esimerkiksi suodatinhiekan kalliomurskeella, joka on edullisempaa ja saatavuudeltaan parempaa. Lisäksi kehitysvaiheessa suunniteltiin Hipintien risteykselle uusi linjaus, joka palvelee paremmin valtatien tulevia kehittämistarpeita.
Väyläviraston, Seinäjoen kaupungin ja Lapuan kaupungin tilaaman yhteishankkeen urakka-aika 2/2022–9/2023. STk-urakan toteutusvaiheen arvo oli noin 20 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus oli 50 prosenttia.