Mielenkiintoisessa Kimolan kanavan sulku- ja väyläurakassa näkyi koko infrarakentamisen kirjo ja Kreaten yksiköiden saumaton yhteistyö varmisti työn onnistumisen. Hankkeeseen sisältyi paljon teknisesti haastavia kohteita, kuten kalliotunnelin louhinta ja lujittaminen sekä massiiviset betonirakenteet ja niiden yhteensovittaminen järeisiin sulkuportteihin. Rakenteiden piti olla mittatarkat ja hyvin toteutettu.
Sulku-urakassa purettiin vanhat teräksiset ja betoniset nippunosturirakenteet. Uusi rakennettava venesulku käsitti työpatojen välissä kuivatyönä toteutettavat teräsbetonirakenteet ja porttirakenteet, joissa sulutuskorkeus on noin 12 metriä. Venesulun alapuolista kalliotunnelia laajennettiin sekä rakennettiin venesulun ylä- ja alakanavan puoleiset odotuslaiturit. Urakkaan kuului myös Mt363:n parantamisen noin 500 m:n matkalla. Sulku-urakan urakkahinta oli 6,4 miljoonaa euroa.
Vesiväylää parannettiin viiden kilometrin matkalta, kun Konniveden ja Pyhäjärven yhdistävä vanha tukinuittokanava muutettiin veneliikennekäyttöön soveltuvaksi kanavaksi. Sitä ruopattiin ja eroosiosuojattiin kanavan luiskien osalta. Vedenalaisten kaivutöiden lisäksi urakassa tehtiin pohjanvahvistustoimenpiteitä, kuten kevennysleikkauksia, massanvaihtotöitä, vastapenkereitä sekä eroosiorakenteen täyttötöitä. Väyläurakan arvo oli 9,5 miljoonaa euroa.
Kimolan kanavan sulku- ja väyläurakoiden työosuuksien toteuttaminen vaati laajaa infrarakentamisen erikoisosaamista. Työtä suoritettiin niin vedenalaisena kuin vedeltä työpatojen avulla suojattuna urakointina. Toteuttaminen vaati urakan vastuuhenkilöiltä kokemusta ja ratkaisukykyä.
Tilaajana Väylävirasto. Valtio rahoitti hankkeesta 2/3 ja alueen kunnat 1/3. Valmistuttuaan kanava jäi Kouvolan kaupungin omistukseen. Toteutusaika 6/2018 – 12/2019
Lue lisää Kimolan kanavan haastavista louhinnoista
Tutustu mielenkiintoiseen sulku-urakkaan ja betonirakentamiseen