Rakensimme Tornion kaupungin alueella sijaitsevaan Keroputaan suistoon Oulu-Laurila-Tornio -rataosuudelle uuden ratasillan. Työt alkoivat työsillan paalutuksilla vesiluvan tultua lainvoimaiseksi ja päättyivät joulukuun alussa 2018 aikataulun mukaisesti. Ratakatkossa lokakuun viimeisenä viikonloppuna siirrettiin vanha ratasilta pois ja 97 metriä pitkä ja 1 850 tonnia painava uusi silta tunkattiin paikoilleen. Ratakatkolle varattu 72 tunnin aika alitettiin ja junat kulkivat uudella sillalla sovitun mukaisesti.

Vastaava työnjohtaja Joonas Kauppinen kertoi niin sanotun perustyön sisältäneen muutamia haasteita. Kaikki oli suunniteltava ja työvaiheet aikataulutettava tarkasti, sillä urakan kokonaisaikataulu oli melko kireä ja kolme päivää kestäneen ratakatkon aikana oli siirtotyössä todella paljon tehtävää.

– Uusi silta tunkattiin kokonaisena paikoilleen suiston päällä. Maaperässä oli sulfaattipitoisuuksia, joten joitakin satoja kuutioita maata piti välitukien rakentamisvaiheessa loppusijoittaa erillisen suunnitelman mukaisesti. Runsas lumi ja vesistön tulviminen vaikuttivat osaltaan työn suorittamiseen.

Uusi silta on 7,7 metriä leveä. Yhden välituen tilalle rakennettiin kaksi välitukea. Kokonaisuuteen liittyi päällysrakennetöitä, muun muassa noin 150 metriä uuden kiskon asentamista pölkkyineen ja johdotuksineen.

Tilaajana Väylävirasto ja toteutusaika 5/2018 – 12/2018.

keropudas

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Keroputaan suisto,
Tornio

Valmistuminen

12/2018

Projektinjohtaja

Ari Välimaa

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ari Välimaa +358 400 792 472 ari.valimaa(a)kreate.fi
Joonas Kauppinen +358 40 197 7556 joonas.kauppinen(a)kreate.fi

Artikkelit

Itäväylällä liikenne siirtyy Mustapuron kohdalla reunimmaisille kaistoille 7.10.

Itäväylällä Mustapuron kohdalla tehtävä tulvasuojauksen parantaminen etenee. Työmaa-alue siirtyy torstain 6.10. ja perjantain 7.10. välisenä yönä Itäväylän pohjoisreunalta väylän keskelle, mistä johtuen keskimmäiset ajokaistat suljetaan liikenteeltä. Liikenne kulkee keskustan suuntaan…

Teräspaalut vahvistavat Veturitien uuden sillan perustukset Pasilassa

Veturitien uuden sillan rakentaminen Pasilassa on edennyt toiseen vaiheeseen. Sillan perustukset syntyivät yli 7 metriä pitkillä teräsputkipaaluilla, jotka porattiin neljän metrin syvyyteen kallioon. Työt etenivät haastavassa ympäristössä ja aikataulussa suunnitelmien…

Koteja ötököille, niittyjä päivänkakkaroille – Mustapuron tulva-alue rakennetaan luonnon monimuotoisuutta edistäen

Helsingin Itäväylällä meneillään olevassa Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa rakennetaan Mustapurolle uusi virtausreitti ja parannetaan alueen tulvasuojausta. Rakentamis- ja parantamistöissä on huomioitu ja tullaan huomioimaan herkkä puroluonto monella eri…