Toukokuussa 2023 alkaneessa urakassa rataosaajamme uusivat yhdessä sillanrakentajiemme kanssa teräsbetonielementteinä kaikkien kuuden ratasillan maatukien laakeripalkit, etumuurit, siipimuurit sekä kansilaatat vesieristyksineen ja reunapalkkeineen.
Urakan aikana rakennamme siltoihin myös uudet huoltokäytävät sekä asennamme kaiteet. Lisäksi Veitikanojan ratasillalla vesipiikkaamme vanhan maatuen ja suoritamme manttelointivalun.
Työt etenevät samanaikaisesti kaikilla ratasilloilla, ja korjausurakkaa rytmittävät heinäkuussa ja syyskuussa olevat ratakatkot, joita ennen toteutamme niihin liittyvät valmistelevat työt, kuten työmaateiden ja nosturipetien rakentamisen. Kolmen 34 tunnin ratakatkon aikana suoritamme kansien purku- ja asennustyöt sekä raiteiden purkamisen ja rakentamisen takaisin.
Työskentelemme sähköistetyllä radalla, mihin haasteellisuutta lisää ratasiltojen osittainen purkaminen lyhyiden ratakatkojen aikana vahingoittamatta purkurajan alapuolelle jääviä siltarakenteita. Vaativuutta tuo myös Veitikanojan sillan yhteydessä sijaitsevat kaukolämpöputket.
Ympäristöystävällisyyden edistäminen on osa Kreaten vaativan infrarakentamisen osaamista. Tällä hankkeella käytämme ainoastaan päästövaatimusten mukaisia vähäpäästöisiä koneita ja laitteita, ja käyttämämme öljy on rikitöntä kevytpolttoöljyä ja biohajoavaa hydrauliöljyä. Kiertotalous on huomioitu siten, että ratasilloista purettavat betonirakenteet pulveroidaan uusiokäyttöön.
Tilaajana on Väylävirasto ja urakka-aika 5–10/2023. Urakkahinta on noin 1,3 miljoonaa euroa.