Valtatie 4:n Oulujoen ylittävät sillat sijaitsevat erittäin vilkkaasti liikennöidyllä väylällä, jonka liikennemäärä on keskimäärin noin 50 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, huippuhetkinä jopa 70 000. Siltojen uusiminen vilkkaan Oulujoen kohdalla oli vaativa työ, jossa sovitetaan yhteen työaikaisen liikenteen sujuvuus, vanhojen siltojen purkaminen ja uusien rakentaminen. Liikenteen käytössä tuli olla koko projektin ajan kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan. Rakennusaikana yhdellä sillalla nelikaistaisena soljuva liikenne toi omat haasteensa urakkaan.

Oulujoen kummallakin sillalla on mittaa kokonaisuudessaan 143 metriä ja leveyttä 17,5 metriä. Ennen varsinaisten siltojen purkamis- tai rakentamistyön aloittamista oli noin kahdeksan metriä syvään jokeen rakennettava telineet.

Suunnittele ja toteuta (ST) -urakan voittoperusteena oli siltojen alusrakenteiden suunnitteluun ja toteutukseen liittyvä Kreaten innovaatio, jonka avulla tilaajan alkuperäistä suunnitelmaa muutettiin siten, että saatiin aikaan teknillistaloudellinen ja kustannustehokas ratkaisu. Innovaatio oli merkitty liikesalaisuudeksi, joka velvoittaa myös tilaajaa.

Tilaajana oli Väylävirasto ja kohde valmistui syksyllä 2021. Sopimuksen arvo oli noin 11 miljoonaa euroa.

Oulujoen sillat 2

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Poikkimaantie,
Oulu

Valmistuminen

10/2021

Projektinjohtaja

Ville Tiiro

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ville Tiiro +358 50 316 0739 ville.tiiro(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Mika Huhtala +358 40 069 1159 mika.huhtala(a)kreate.fi

Artikkelit

Oulujoen siltojen rakentaminen alkaa kesäkuussa Valtatie 4:lla – vastaamme suunnittelusta ja toteutuksesta

Tällä hetkellä painorajoituksin käytössä olevat Oulujoen sillat rakennetaan uudelleen 2021 syksyyn mennessä. Innovointimme myötä tilaajan alkuperäistä suunnitelmaa muutettiin ja saatiin aikaan teknillistaloudellinen ratkaisu. Valtatie 4:n Oulujoen ylittävät sillat sijaitsevat erittäin…

Atte Kopra siirtyi tarjouslaskijaksi siltayksikössä

Sillanrakentajiemme keskuudessa uutta urapolkua pitkin astelee Atte Kopra, kun Kruunusillat-hankkeen työnjohtaja on siirtynyt tarjouslaskijaksi.  –  Aloitin syksyllä opiskelut tuotantotalouden maisteriksi LUT-yliopistossa Lappeenrannassa. Tarjouslaskijana pääsen tekemään joustavasti töitä Tampereen toimistolta käsin,…

Betonin kierrätys teki rakennusjätteestä resurssin

Suomessa raaka-aineista 55 prosenttia käytetään rakentamisessa, mistä infrarakentamisen osuus on noin 60 prosenttia. Infrasektorilla tuotetaan, muokataan ja siirretään maa- ja kiviaineksia, joita hyödynnetään niin rakentamisessa kuin infran kunnossapidossakin.   Infrasektorilla etsitään…