Rata-ammattilaistemme työkohteena oleva Tornionjoen ratasilta on 410 metriä silta, josta 37 % on Suomen puolella ja 63 % Ruotsin puolella. Urakassa avarramme sillan teräspalkit, jotta sähköistyksen vaatimat rakenteet on mahdollista asentaa. Lisäksi korjaamme sillan kaikki tuet mm. injektoimalla halkeamat ja kunnostamalla kivisaumat sekä vesipiikkaamalla ja ruiskubetonoimalla. Urakkaan kuuluu myös Suomen puoleisten teräsristikoiden maalaaminen ja Ruotsin puoleisten teräsristikoiden paikkamaalaaminen.

Käynnistimme työt maaliskuussa 2024 telineiden rakentamisella koko ratasillalle. Tästä jatkamme teräsrakenteiden tarkemittaukseen ja teräsniittien ultraäänitarkastukseen, joiden jälkeen vuorossa ovat sähköistyksen tiellä olevien teräsosien muutostyöt eli varsinainen sillan teräsristikoiden avartaminen. Teräsristikoiden uusinta- ja paikkamaalausten jälkeen teemme sillan tukien betonikorjaukset.

Mittavat telinetyöt sillalla, joka on junien liikennöitävissä koko urakan ajan, vaativat vahvaa osaamista paitsi teline- ja ratatöiden toteuttamisen myös niiden ennakkosuunnittelussa ja vaiheistuksen hallinnassa. Myös erittäin tarkat mittaukset, pintakäsittelytöiden olosuhteiden valvominen ja teräsrakenteiden asennusten vaiheistuksen suunnittelu sekä laajat maalaustyöt Lapin lyhyen kesän aikana tuovat oman vaativuutensa ratarakentajiemme työhön.

Osana Kreaten vastuullisuustyötä rakennushankkeella kiinnitetään erityistä huomiota muun muassa pintakäsittelyssä syntyvien jätteiden kierrättämiseen. Vesistösillalla työskennellessämme huolehdimme luonnollisesti myös siitä, että laadukas työjälkemme syntyy vesistöä rasittamatta.

Väyläviraston tilaama ja Ruotsin Liikennevirasto Trafikverketin kanssa tiiviissä yhteistyössä toteutettava urakka valmistuu syyskuussa 2024 ja sen arvo on noin 3 miljoonaa euroa.

Tornionjoen ratasillan avartaminen kuuluu Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistäminen -hankkeeseen, jossa rakennetaan edellytykset rajan ylittävän matkustajaliikenteen käynnistämiseen. Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahanke toteutetaan Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Trafikverketin yhteishankkeena.

Kreaten rata-ammattilaiset työskentelevät myös toisessa haastavassa ratarakentamisen urakassa Torniossa, kun uusimme Tornion ratapihan raiteistoja ja rakennamme uuden matkustajaliikenteen laiturin. Urakkaan kuuluu myös turvalaitteiden uusiminen sekä yhden E8-tien ylittävän ratasillan peruskorjaaminen ja toisen E8-tien ylittävän ratasillan purkaminen. Lue lisää Tornion ratapihan urakastamme sivuiltamme.

Kreate avartaa Tornionjoen ratasillan osana merkittävää sähköistämishanketta.

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Kirkonmäentie, Tornio

Valmistuminen

10/2024

Projektinjohtaja

Jari Hinttala

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäälliikkö Aleksi Romppainen +358 41 731 4386 aleksi.romppainen(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Jaakko Kinnunen +358 41 731 9061 jaakko.kinnunen(a)kreate.fi

Artikkelit

Jussi Silvo projektipäälliköksi

Osaava vaativien hankkeiden joukkueemme on saanut uuden projektipäällikön, kun infrarakentamisen insinööri (AMK) Jussi Silvo aloitti Kreatella.Rakennuttamisen ja valvonnan sekä projektinhallinnan konsultointitehtävistä, kuten mm. Kruunusillat-hankkeen yleissuunnitelmavaiheesta, työt ovat tuoneet hänet yhä merkittävämpien…

Näin sujui Kreaten historian ensimmäinen pääomamarkkinapäivä

Maanantaina 6.5.2024 koitti historiallinen hetki, kun kolme vuotta sitten listautunut Kreate piti ensimmäisen pääomamarkkinapäivänsä. Tunnelma oli korkealla, kun asiantuntijamme valmistautuivat nousemaan estradille. Pääomamarkkinapäivässä pureuduttiin päivitettyyn strategiaamme ja taloudellisiin tavoitteisiimme. Kestävä…

Kirjalansalmen sillan teräsrakenteen ensimmäinen lanseeraus maalissa

Allianssimallilla toteutettava Mt180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimishanke etenee hyvässä tahdissa Paraisilla. Kirjalansalmen vinoköysiosuuden teräsrakenteen muodostavat palkit kasataan työmaalla valmiiksi ja siirretään paikoilleen kolmessa eri vaiheessa. Viikonloppuna 19.–21.4.2024 työmaalla siirrettiin…