Kreate Group Oyj                               Sisäpiiritieto              6.7.2023 klo 12:45 EEST

Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Kreate Groupin vuoden 2023 liikevaihto 300–325 miljoonaa euroa ja EBITA 7,0–8,5 miljoonaa euroa

Kreate Group Oyj (”Kreate”) nostaa tilikautta 2023 koskevaa taloudellista ohjeistustaan liikevaihdon osalta ja laskee ohjeistustaan EBITA-ennusteen osalta.

Uusi ohjeistus vuodelle 2023
Kreate arvioi, että sen liikevaihto (2022: 273,9 miljoonaa euroa) tulee olemaan 300–325 miljoonaa euroa. EBITA:n (2022: 8,8 miljoonaa euroa) arvioidaan olevan 7,0–8,5 miljoonan euron tasolla.

Ohjeistuksen perusteet
Vahva tilauskanta sekä hankkeiden suunnitelmallinen ja osittain odotettua nopeampi toteutus ovat kasvattaneet Kreaten liikevaihtoa ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Saman trendin odotetaan jatkuvan myös jälkimmäisellä vuosipuoliskolla, minkä myötä liikevaihdon arvioidaan kasvavan aiemmin arvioitua korkeammalle tasolle.

Samaan aikaan alkuvuonna korkealla tasolla säilynyt inflaatio ja alan palkkakehitys sekä muutokset rakentamisen kokonaismarkkinassa ovat vaikuttaneet kannattavuuteen. Lisäksi aiemmasta arviosta poiketen aiempien vuosien indeksisuojaamattomat hankkeet aiheuttivat negatiivisia katevaikutuksia heikentäen vuoden 2023 kannattavuutta. Ratarakentamisen liiketoiminnassa alkuvuonna alkavaksi arvioitujen hankkeiden siirtyminen eteenpäin on kiristänyt markkinaa ja se on vaikuttanut heikentävästi tämän liiketoiminnan arvioituun volyymiin ja kannattavuuteen.

Aiempi ohjeistus vuodelle 2023 (julkaistu 31.1.2023)
Kreate arvioi, että sen liikevaihto on vuoden 2022 tasolla (2022: 273,9 miljoonaa euroa) ja EBITA (2022: 8,8 miljoonaa euroa) kasvaa vuoteen 2022 verrattuna.

Aiemman ohjeistuksen perusteet
Kreaten korkea tilauskanta vuoden 2023 alussa tukee liikevaihdon positiivista kehitystä, mutta yleinen taloudellinen tilanne voi vaikuttaa uuden tilauskannan kertymiseen vuoden aikana. Tilauskannan lisäksi Kreaten erikoistuminen vaativaan rakentamiseen sekä vakaa infrarakentamisen markkina tukevat EBITA:n kasvua vuonna 2023.

Hiljaisen jakson vuoksi yhtiö ei kommentoi päivitettyä ohjeistustaan tai julkista tietoja alkuvuoden tuloksestaan ennen puolivuotiskatsauksen julkistamista. Kreate Group Oyj julkistaa puolivuotiskatsauksensa 19.7.2023 noin klo 8.30. Samana päivänä yhtiö järjestää suoran webcast-lähetyksen, jossa on mahdollista esittää kysymyksiä. Suomenkielistä lähetystä voi seurata suorana osoitteessa https://kreate.videosync.fi/2023-q2-tulosjulkistus.

Kreate Group Oyj
Hallitus

Lisätiedot: Mikko Laine, talousjohtaja Kreate Group Oyj, +358 50 599 9201 tai mikko.laine@kreate.fi

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, kreate.fi

Tietoja julkaisijasta Kreate Group Oyj

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.